BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Marianne Zwagerman

Marianne Zwagerman

Kijk Nederlands!

20 februari 2018 02 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

Mediabeleid gaat in Den Haag alleen maar over verondersteld nepnieuws en de financiering van de publieke omroep. De media-industrie bevindt zich in een wervelstorm van ongekende omvang, maar de Nederlandse wetgeving is nog gebaseerd op een werkelijkheid die al vijftien jaar niet meer bestaat. Alsof de politiek onmachtig is om deze belangrijke cultuurdrager te beschermen.

BNR Marianne Zwagerman
BNR Marianne Zwagerman

Het Ministerie van OCW vroeg de Raad voor Cultuur om daar eens een lichtje op te schijnen. Een relevante vraag nu buitenlandse spelers steeds dominanter worden op onze markt. In het rapport dat deze week verschijnt gooit de Raad wel veel appels in perenmandjes bij de schets van de situatie. Buitenlandse content was altijd al dominant in ons land. We keken ook voordat YouTube, Facebook en Netflix bestonden met grote gulzigheid naar Amerikaanse series en films: op tv, in de bioscoop of geleend uit de videotheek.

De Raad schetst een grimmig vijandsbeeld van ‘buitenlanders’ die nu controleren wat Nederlandse consumenten zien, aangestuurd door ondoorzichtige algoritmes. Alsof het vijftien jaar geleden zoveel beter was met commerciële omroepen die ook in buitenlandse handen waren en gemakzuchtig grote Amerikaanse blockbusters programmeerden, zonder zich erg druk te maken over hun culturele waarde in onze maatschappij. En een publieke omroep die zelfs volgens de hoogste baas ‘drie keer de Volkskrant’ was, zonder veel oog voor de grote groep consumenten die niet linksgeoriënteerd is.

In het rapport wordt met geen woord gerept over alle muziek, video en opinie die voorheen geen plek hadden in de mainstream media, maar nu dankzij internet wel een publiek weten te vinden. Dat neemt niet weg dat het goed is om kritisch te kijken naar de Amerikaanse sprinkhanen die onze markt kaalvreten zonder daar ook maar iets tegenover te stellen. Uiteindelijk zal dit leiden tot steeds minder Nederlandse producties. Tenzij de regering ingrijpt, zoals andere landen dat al doen door Netflix te verplichten ook lokale content te laten maken, of door heffingen op de inkomsten van Google en Facebook die worden doorgepompt naar de media-maakindustrie.

Opmerkelijk is het advies van de Raad om zwaar in te zetten op NLZiet, het niet helemaal gelukkige online huwelijk tussen de NPO, RTL en Talpa. De wet zou moeten veranderen om de NPO in staat te stellen reclame te maken voor dit half-commerciële vehicle. De CEO van Talpa schreef mee aan dit advies. Dat is dan wel weer lekker Nederlands.


Marianne Zwagerman
Deel de aflevering:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Dit is Lucid van plan in Nederland

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

Zijn we te bang voor escalatie?

Tech crash: waarom je NIET je Chinese aandelen moet verkopen

FEMMETJE DE WIND, LEO ALKEMADE & GIOVANCA

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden