BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Marianne Zwagerman

Free to air

  • Marianne Zwagerman
dinsdag 5 juni 2018, 7:19 Update: dinsdag 5 juni 2018, 11:33

In 1965 viel er nog een kabinet op de invoering van reclame op radio en tv, na een felle lobby door de dagbladpers.

BNR Marianne Zwagerman
BNR Marianne Zwagerman
Free to air

Nu lijkt Mediapark-verslaggever Rob Goossens in zijn eentje op het slagveld te staan tegenover een publieke omroep die steeds verder van het padje raakt en wegduikende politici die niet na willen denken over de consequenties van de aardverschuivingen in de mediawereld. Ik kan me voorstellen dat u denkt ‘in Groningen storten huizen in, we gaan straks allemaal failliet aan warmtepompen en andere klimaat hysterische maatregelen; we hebben wel iets anders aan ons hoofd dan de publieke omroep.’

Dat is niet onwaar, maar zoals Goossens al in De Telegraaf schreef: ‘zelfs in het zuinigste scenario gaat er komend jaar 740 miljoen euro uit Den Haag naar de NPO, meer dan wat de luchtmacht en de marine krijgen’. Het gaat dus wel degelijk ergens over, nog los van de niet in geld uit te drukken waarde van de onafhankelijke informatievoorziening voor de werking van onze democratie.

Informatievoorziening die vrij toegankelijk moet zijn voor elke burger die via de blauwe envelop meebetaalt aan die driekwart miljard euro. Daar denken de Mediapark dwaallichtjes anders over. ‘We gaan krachtig inzetten op (betaalde) on demand, want dat beantwoordt aan de veranderde kijkwensen van ons publiek’, schrijft de NPO in het videoplan 2019 dat Goossens in handen kreeg.

Nee! Dat beantwoordt helemaal niet aan onze wensen! Niemand wenst nog eens 35 euro extra per jaar te moeten betalen voor een krakkemikkige online kijkservice van de NPO, boven de 740 miljoen die we al naar Hilversum overboekten. Het feit dat Netflix in een moordend tempo voet aan de grond kreeg in Nederland en steeds meer kijkers weet weg te trekken, tegen betaling, betekent niet dat wij voortaan extra willen betalen voor programma’s die we voorheen free to air konden zien! Het betekent dat je als NPO als een malle je mediatech-organisatie op orde moet brengen, als de sodemieter een state of the art platform moet bouwen en als een leeuw moet vechten om je kijkers binnen te houden.

Zodat we niet nog meer verzuipen in Amerikaanse entertainment bagger. De NPO draagt verantwoordelijkheid voor een gezonde Nederlandse maakindustrie van waardevolle content en journalistiek. Alles wat de steeds internationaler wordende markt laat liggen. En het woord ‘businessmodel’ wil ik nooit meer lezen in een NPO-plan. Als je businessplannen wil schrijven ga je maar bij Talpa werken.

Marianne Zwagerman
Marianne Zwagerman

Marianne Zwagerman

Marianne Zwagerman is schrijver en innovatiestrateeg en geeft haar visie op het medialandschap met een scherp oog voor onafhankelijkheid en goed besteed belastinggeld.

BNR app iTunes Spotify RSS
Marianne ZwagermanMedia
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Met welke techniek en innovatie blijft kwaliteitsjournalistiek gewaarborgd?

Opinie | Verwerpelijk

S1E14 | 9 april 2021

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play