Full Funnel

Marianne Zwagerman4 dec 20183 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

We haalden lange tijd onze schouders op over privacy. Maar de weerstand tegen het businessmodel uit Silicon Valley groeit eindelijk nu er volop aandacht is voor de effecten van de structurele schending van de privacy van consumenten. Er gaan steeds meer stemmen op, in Europa én Amerika, om de marktmacht te breken van de grote techbedrijven die zich daaraan schuldig maken. Juist op dat moment geeft de man die zijn imperium bouwde op het vermorzelen van privacy, gas op het kopiëren van het businessmodel van Facebook. Big Brother bezorgde John de Mol zijn grote internationale doorbraak, maar hij maakt er geen geheim van dat hij nog een keer wil cashen met de verkoop van zijn ‘mediabedrijf van de toekomst’ in opbouw. Hij schrok zich te pletter toen de kijkcijfers van lineaire tv, waarin hij tegen de klippen op bleef geloven, vorig jaar ineens met dubbele cijfers instortten. Dus verandert hij in hoog tempo van koers. Hij rijgt door overnames kralen aan zijn ketting die ons, de kijkers en luisteraars, in een ‘full funnel’ moeten duwen. De Mol wil ons vierentwintig uur per dag volgen.

Zeveneneenhalfmiljoen Nederlanders hebben zich al door de Talpa-trechter laten duwen, binnengehengeld via verschillende apps zoals die van Radio 538, Vakantieveilingen.nl of Hart van Nederland. De Mol schuurt daarbij langs de randen van de privacywetgeving, dus stuurde Follow The Money misdaadverslaggever Harry Lensink op onderzoek uit. Die kreeg niet veel meer boven water dan dat bij Talpa tegenwoordig alles om de adverteerders draait en dat de nieuwe Europese privacywetgeving zo vaag is dat de Mol zich geen zorgen hoeft te maken voor toezichthouders op zijn pad.

Maar ik maak me wel zorgen. De tijd is rijp voor een echt nieuw sociaal media model. Waarin consumenten geen melkkoeien zijn die als target dienen voor bedrijven die van alles willen verkopen. Zelfs in Amerika heeft de helft van de jonge mensen al geen vertrouwen meer in het kapitalisme zoals we het nu hebben vormgegeven. Ik zou willen dat John die vibe oppikt en de wereld nog een keer verovert. Niet met een kopie van een evil businessmodel, maar met iets waar we echt allemaal naar snakken.

BNR Marianne Zwagerman
BNR Marianne Zwagerman

Lees ook: : Columns van Marianne Zwagerman