Persoonlijke omroep

Marianne Zwagerman5 feb 20193 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

| Marianne Zwagerman: Alle columns

Netflix is de kampioen van de filterbubbels en de met belastinggeld gefinancierde programma’s moeten digitaal juist zo aan de man gebracht worden dat ze mensen aan het denken zetten en uitdagen om ook de andere kant van het verhaal eens tot zich te nemen. Dat zal met nieuws en achtergronden overigens nog niet meevallen want daar blijft NPO nog altijd hopeloos eenzijdig.

Ik viel laatst bijna uit mijn autostoel toen ik in ‘Met het Oog op Morgen’ zowaar minutenlang een positieve beschouwing hoorde over het beleid van President Trump. Ik durf nu al te voorspellen dat het bij enkele minuten zal blijven in het hele jaar 2019. Maar van Dam houdt in zijn publicitaire roadshow over NPO Start vast aan de riedel dat de NPO voor zeventien miljoen Nederlanders programma’s aanbiedt. Je zou willen dat het waar was, want je kunt Nederlandse media niet hard genoeg steunen in de strijd tegen Netflix.

Van Dam haalt in een interview terecht de CEO van de BBC aan die waarschuwt dat we onze kinderen niet uitsluitend moeten willen grootbrengen met Amerikaans cultuurgoed. De content van Netflix wordt weliswaar langzamerhand internationaler, ook onderdruk van overheden die een percentage lokale content eisen. Maar feit is dat Netflix net als Google, Facebook en andere techreuzen in de verslavingsindustrie opereert. In een recente aflevering van De Technoloog Podcast werd uitgebreid uit de doeken gedaan hoe de datastrategie van Netflix in elkaar steekt. Met wel tot zeventig tags per serie zodat ze steeds beter in kunnen spelen op de gevoeligheden van kijkers die met elke kijkminuut tot een zwaardere schermverslaving worden aangezet.

Hoe wurm je de Nederlandse programma’s daartussen? Dat is de vraag die alle omroepen bezighoudt. De NPO en de omroepverenigingen die zij behoort te vertegenwoordigen rollen vechtend bij Minister Slob over de stoep. Slob is geporteerd van het idee dat omroepen een eigen community meebrengen die een belangrijke rol kunnen hebben in de distributie van de programma’s. Een theorie die klopt. Maar wie bedient dan de ruim dertien miljoen mensen die geen lid zijn van een omroep?

ALLE COLUMNS VAN MARIANNE ZWAGERMAN: Klik hier