Occasion
Ik schrok een beetje toen ik Linda de Mol vorige week bij Jinek zag vertellen over de overname van haar media-imperium door haar broer John. Linda lijkt steeds minder op de vrouw die nog elke maand op de cover van haar eigen magazine staat.
| Marianne Zwagerman
Alle columns
Ze was achter in de dertig toen ze het blad lanceerde en leefde zelf volop het leven van de groep vrouwen die ze nog altijd als haar doelgroep ziet: druk met werken en het runnen van een gezin. Maar de kinderen van Linda zijn het huis uit en een paar jaar geleden maakte ze zelfs al een themanummer over de overgang. Weliswaar afgedwongen door boze vrouwen, nadat Linda bij Pauw en Witteman had verklaard ‘het helemaal geen sexy, leuk onderwerp te vinden’.
In datzelfde programma zei ze ‘de twintigers en dertigers niet te willen wegjagen’. Een strijd die met het huidige format, waarin Linda zelf het uithangbord is, elk jaar lastiger zal worden. Dat ziet Linda zelf ook in, want een van de doelen onder Talpavlag is dat het merk LINDA. doorgroeit en minder afhankelijk wordt van de persoon Linda de Mol. Dat is voor Sanoma, ook nog altijd eigenaar van Libelle en Margriet, best een mooi moment om afscheid te nemen.
Het is zeker niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste titel die het Finse mediabedrijf verkoopt. De Belgische tijdschriften werden vorig jaar zelfs allemaal verkocht. Onder de radar is Sanoma zich aan het transformeren van een traditionele blaadjesmaker naar een nieuw soort bedrijf. Niet eens per se een mediabedrijf. De wonden van de dramatische aankoop van SBS waar John de Mol ze een aantal jaren geleden in meesleurde zijn geheeld en heeft ze blijkbaar geleerd de focus wat minder te leggen op grote multimedia avonturen.
‘A learning and media company’ noemen ze zichzelf tegenwoordig, met overnames van bedrijven die actief zijn in het onderwijs. De Finnen vertrouwen namelijk niet meer op de advertentiemarkt die jaar in jaar uit krimpt. Precies het businessmodel waar John de Mol zijn uitdijende mediaconcern op bouwt. Daarmee is LINDA. voor John natuurlijk geen kat in de zak. Er komen lezersinkomsten mee met de overname. En het is net als bij een tweedehands auto. Voor de tweede eigenaar is zijn occasion toch gewoon weer een nieuwe.
| Marianne Zwagerman
Alle columns

Marianne Zwagerman
Marianne Zwagerman is schrijver en innovatiestrateeg en geeft haar visie op het medialandschap met een scherp oog voor onafhankelijkheid en goed besteed belastinggeld.