BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Marianne Zwagerman

Marianne Zwagerman

Vrouwenkasplantjes

3 september 2019 02 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

Het Amerikaanse mediabedrijf Hearst heeft een incubator waarmee het investeert in startups. Vorig jaar stak de multinational zo’n vijf miljoen dollar in elf startende bedrijfjes. Nou is dat niet zo’n indrukwekkend bedrag voor een concern met 11 miljard dollar omzet, maar ze stoppen er meer in dan geld.

Ze zien hun Hearstlab als een kas waarin ze de nieuwe bedrijfjes opkweken, niet alleen met geld maar ook met huisvesting, kennis en kunde. De ondernemers mogen een plekje uitzoeken in de indrukwekkende Hearst Tower in Manhattan en een beroep doen op Hearst medewerkers, bijvoorbeeld van legal, webtechnologie en business-development.

Die geïnvesteerde tijd betaalt zich, naast de verwachte waardevermeerdering van de startups, ook weer uit omdat de Hearst mensen zo een soort innovatie praktijk-MBA doen in de startup hub. Het is bekende kost in grote bedrijven, zo’n innovatiespeeltuintje. Bijzonder is dat bij Hearst alleen vrouwelijke ondernemers welkom zijn in de kweekkas. En daarom is het goed nieuws dat de Nederlandse tak van het mediabedrijf, waar bladen als Elle, Vogue, JAN en Quote worden uitgegeven, het lab nu ook in Mutsenparadijs Nederland uitrolt.

Want in ons land ben je als vrouwelijke opstarter volkomen kansloos als je geld bij investeerders op wilt halen. Maar 1,6 procent van de gefinancierde startups heeft een vrouwelijke oprichter, bleek vorig jaar. Een schokkende en afschuwelijke waarheid. Ik ben altijd de eerste om vrouwen aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid om door het niet bestaande glazen plafond te breken en de niet bestaande loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten door nuttiger opleidingen te doen, meer uren te maken en brutaler te onderhandelen.

Maar als meer dan 98 procent van de financiering naar mannen gaat is er bij investeringsfondsen serieus wat aan de hand. Dat besef dringt al wel een beetje door want er werden de laatste maanden meer initiatieven uitgerold om de gender investment gap te dichten. Een tuintje voor vrouwelijke kasplantjes bij een groot mediabedrijf doet mogelijk iets goeds voor de beeldvorming als de redacties ook wat nieuwsgierigheid op kunnen brengen voor het vrouwelijke ondernemerschap. Hearst gaf in Nederland ooit het magazine RED uit, dat in een goede maand het gebruikelijke gemuts van een vrouwenblad nog weleens oversteeg. Met mode voor naar je werk in plaats van een de top vijf van mascara’s die waterproof zijn bij een jankfilm. Ik hoop op een revival in de vrouwenplantjeskas.

ALLE COLUMNS VAN MARIANNE ZWAGERMAN

Klik hier


Deel de aflevering:

Aanbevolen podcasts

De laatste van Marianne

Opinie | Stille staatsgreep

Opinie | De onderste steen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Zijn we te bang voor escalatie?

Dit is Lucid van plan in Nederland

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

FEMMETJE DE WIND, LEO ALKEMADE & GIOVANCA

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden