Opinie | Radiodood

Marianne Zwagerman6 okt '20 06:303 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Heb je nog een etherkanaal nodig als dat lukt, of voldoet een internetplatform? Kranten hebben op de redactie nu een chef audio. Het FD zou ook Newsroom kunnen maken als BNR er niet was, zoals alle kranten nu podcasts maken zonder etherfrequentie. Zij sjouwen niet de financiële ballast mee voor een FM-frequentie die radiostations hebben. Want een plekje in de ether is duurbetaald. tenzij je de NPO bent: dan krijg je er geld bij. In 2003 werden de etherfrequenties geveild, dat werd voor sommige radiostations een financieel bloedbad of zelfs de radiodood omdat ze naast een frequentie grepen.

Lees ook | Radiozenders blij met behoud frequenties

Bedrijfskundig drama

Een veiling is een bedrijfskundig drama, je hebt geen idee hoeveel je moet bieden. John de Mol betaalde een duizelingwekkende 80 miljoen euro op de 100.7FM voor Radio Noordzee. Het werd een flop, de Mol verkocht het pakket aan de Belgische Persgroep die er met QMusic succesvol is. BNR is de enige zender die sinds de veiling in 2003 niet in andere handen kwam. De lobby van radiostations voorkwam tot nu toe een nieuwe veiling, de zenders mochten tegen de bestaande condities hun frequentie houden. Gisteren kreeg Mona Keijzer in een 72-pagina's dik rapport het advies om in 2022 wel weer een veiling te houden zodat ook nieuwe toetreders een kans maken.

Luister terug | Marianne Zwagerman | Last resort

Een nieuwe stoelendans dus voor commerciële radiobedrijven die volgens de adviseurs zowel economische als maatschappelijke, sociale en culturele belangen vertegenwoordigen. Het ellendige is dat Keijzer moet besluiten over een klein stukje van de mediamarkt, zonder dat er een visie is op het totaal, wat de verantwoordelijkheid is van haar collega Arie Slob. Kamerdebatten over media gaan altijd alleen over de NPO. Ondertussen zijn vrijwel alle Nederlandse kranten aan buitenlanders verkocht, zonder dat er een Haagse haan naar kraaide. De vuist die John de Mol zou gaan maken tegen Facebook en Google is niet eens een klein duimpje geworden.

De VVD pruttelde laatst over optreden tegen de macht van de techbedrijven, maar welke positie wil de politiek voor Nederlandse mediamakers en hoe gaat ze dat regelen? Adviezen genoeg, maar ik hoor geen antwoorden.

Over Marianne Zwagerman

Schrijver en innovatiestrateeg Marianne Zwagerman geeft haar visie op het medialandschap. Elke dinsdag een nieuwe column. Luister live dinsdagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/marianne-zwagerman, Apple Podcast of Spotify.