Opinie | Verzopen kalf

Marianne Zwagerman1 dec '20 06:403 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

De ACM liet het weer gebeuren, nadat ze ook al de onbegrijpelijke goedkeuring gaven voor de overname van Sanoma door het Belgische DPG. Nu.nl, Libelle, Donald Duck, het kon er allemaal nog wel bij in hun volgepropte buidel met Nederlandse titels vond de mededingingsautoriteit. Alsof het AD, De Volkskrant, Trouw, het Parool en QMusic nog niet genoeg waren.

ALLE COLUMNS VAN MARIANNE ZWAGERMAN: Klik hier

Minister Slob zei dat hij er een ongemakkelijk gevoel aan overhoudt. Dat onze wetgeving misschien toch wat te ruim was. Hij gaat eens op een rijtje zetten wat voor mogelijkheden er nog zijn om nog iets van de Nederlandse mediasector te redden. Dat is niet too little too late, dat is niet de put dempen als het kalf verdronken is. Dat is in een krater staren waar de hele diersoort in lazerde. Kwint liet zijn communistische kant opborrelen en opperde de bestaande conglomeraten op te knippen. Best een leuke suggestie. Een paar maandjes voor het einde van zijn regeerperiode wilde Slob ook nog wel een toezegging om wat uit te zoeken mompelen.

Luister terug | BNR's Big Five | De macht van tech | Victor Knaap, Mediamonks

Daar komt uiteraard niets uit. De ChristenUnie liet de proefballon op dat Slob misschien de BTW op kranten kan afschaffen of een subsidie op de verspreiding van kranten kan geven, net zoals in België. Een debiel voorstel. Dat zou een kadootje van tientallen miljoenen euro’s betekenen voor de Belgen. Belgen die door de rechter gedwongen moesten worden de karige beloning voor freelance journalisten te verhogen. DPG CEO Erik Roddenhof moest laatst op deze zender toegeven dat ze zo groot geworden zijn dat ze toch eens naar de contracten met de freelancers moeten kijken.

Lees ook | Diverse en inclusieve techsector absolute must'

Kon je voorheen aan misschien wel drie kranten een stukje verkopen, nu mag je een keer een factuur sturen en duikt je artikel door het hele land op. Daar zit ook meteen de oplossing waar Slob en Kwint in moeten duiken: vergeet die kranten, ga met de nieuwsmakers praten. Wat hebben zij nodig om zelf hun publiek aan te boren? Technisch kan alles. Hoe kan de overheid daar nog niets in faciliteren? Bijvoorbeeld in een fonds voor onderzoek of bescherming tegen juridische claims. Vergeet het kalf, fok een nieuwe diersoort.

Over Marianne Zwagerman

Schrijver en innovatiestrateeg Marianne Zwagerman geeft haar visie op het medialandschap. Elke dinsdag een nieuwe column. Luister live dinsdagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/marianne-zwagerman, Apple Podcast of Spotify.