Opinie | Clubhuis

Marianne Zwagerman16 feb '21 06:273 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Zijn we bij radio net gewend dat je altijd alles terug kunt luisteren, bij Clubhouse is de fear of missing out de succesfactor. Die ene kans om mee te luisteren of misschien wel mee te praten met Elon Musk wil je natuurlijk niet laten lopen. Musk joeg de beurswaarde van Clubhouse in een paar weken van 100 miljoen naar 1 miljard dollar, simpelweg door er een gesprek te voeren waarbij maximaal vijfduizend mensen meeluisteren.

Luister terug | Marianne Zwagerman | Wittejassenmaffia

Ik heb mijn 94 volgers niet te danken aan de briljante inzet van Clubhouse in mijn social mediastrategie. Ik heb nog niet meer gedaan dan een profiel aanmaken en wat invites te sturen naar bekenden. Dat lijkt misschien vreemd, want voor mensen die zichzelf graag horen praten is Clubhouse een godsgeschenk. Ik was om die reden ook een vroege gebruiker van Anchor, een soort gesproken versie van Twitter, maar daar zat ik vooral tegen mezelf aan te praten. Vooralsnog draait Clubhouse zonder verdienmodel.

Gasten vermaken

Dat motiveert mij ook niet echt, want voor het openen van mijn mond stuur ik normaal gesproken een factuur naar BNR, de NPO of bedrijven die mij inhuren om hun gasten op een podium te vermaken. Het wegvallen van die laatste categorie in de coronacrisis zou het snelle succes van Clubhouse verklaren. Het audioplatform vult het gat dat alle afgelaste congressen lieten vallen: kennis delen en interactie met elkaar hebben. En dan zonder dat ongemakkelijke gedoe met videoschermen.

Luister terug | Marianne Zwagerman | Journalistieke zoektocht

De oprichters zouden op termijn wel naar een vorm van betaling willen aan de makers van de content. Een idee dat Twitter laatst ook voorzichtig opperde. En dat zou eens tijd worden. Sinds 2009 stuurde ik 120.000 tweets de wereld in. Een dubbeltje per tweet zou een aardig beginnetje zijn. Of nog leuker: betaald worden per bekeken tweet. In januari genereerde ik 19,7 miljoen views waarvan Twitter de reclameinkomsten pakte. Als iemand me een betere deal biedt verander ik zo van clubhuis.

Over Marianne Zwagerman

Schrijver en innovatiestrateeg Marianne Zwagerman geeft haar visie op het medialandschap. Elke dinsdag een nieuwe column. Luister live dinsdagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/marianne-zwagerman, Apple Podcast of Spotify.