Opinie | Journalistieke Elon

Marianne Zwagerman1 jun 20213 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Best raar als je weet dat zorg, na uitkeringen de allergrootste kostenpost is op onze rijksbegroting. Trouwens is VanderMeersch nog vriendelijk, want niet alleen is er weinig kennis van geneeskunst, kennis van wetenschap moet je op redacties met een lampje zoeken. Dat breekt ze ook op bij discussies over klimaat, stikstof en andere complexe zaken.

Luister terug | Geef mij je agressie

Nieuw? Onzin!

Ik ben benieuwd hoe de hoofdredacteuren die Art Rooijakkers deze week grilt in de Big Five nu naar hun eigen rol kijken. De zelfreflectie was tot nu toe beperkt in de paar interviews en Clubhousesessies die hoofdredacteuren gaven. RTL-hoofdredacteur Harm Taselaar zei gisteren tegen Art dat media niet gefaald hebben, maar de overheid onvoldoende konden controleren omdat het allemaal zo nieuw was; nieuw voor de journalistiek en nieuw voor de virologen. Dat is onzin.

Luister terug | Marianne Zwagerman | Nul keer

Alternatieve stemmen

Op het wereldtoneel, onder regie van de WHO bereidden virologen zich al sinds 2009 voor op een pandemie. Marc van Ranst gaf in januari 2019 in Londen tijdens een lezing een inkijkje in de bijbehorende mediastrategie. One voice, one message was de rode draad in zijn verhaal, aandachtig gevolgd door Ab Osterhaus die ook op het podium zat. Je moet alomtegenwoordig zijn in de media zodat journalisten niet gaan zoeken naar alternatieve stemmen, doceerde Van Ranst. We kunnen vaststellen dat de campagne van de virologen behoorlijk succesvol was.

Luister terug | Marianne Zwagerman | Een foto

John de Mol

Wat betekent deze uitglijder van media en de beperkte introspectie voor de toekomst van de journalistiek? Kranten worden door de nieuwsconsument niet bepaald afgerekend op hun falen. Nieuwshonger joeg de financiële resultaten van nieuwsbedrijven naar niveaus die 10 jaar geleden ondenkbaar werden geacht. Toch maakt Vandermeersch zich zorgen over het gebrek aan nieuwe initiatieven. Waar blijft de Tesla van de pers, vraagt hij zich af. Het is duidelijk dat John de Mol de verlossing definitief niet gaat brengen. Hij verkocht met het ANP het laatste restje van zijn journalistieke droom. Zal de nieuwe eigenaar van het persbureau, de 72-jarige Chris Oomen onze journalistieke Elon Musk worden? Hij heeft in elk geval verstand van zorg en medicijnen. Dat is al heel wat.

Over Marianne Zwagerman

Schrijver en innovatiestrateeg Marianne Zwagerman geeft haar visie op het medialandschap. Elke dinsdag een nieuwe column. Luister live dinsdagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/marianne-zwagerman, Apple Podcast of Spotify.