BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Marianne Zwagerman

Marianne Zwagerman

Opinie | Blanke Vla en Negerzoenen

15 juni 2021 02 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

'Zullen we weer een communicatiebureau beginnen, dan noemen we het Blanke Vla en Negerzoenen', vroeg mijn oud-compagnon Jan laatst. Er mogen alleen bedrijven klant worden die gewoon reclame voor hun product willen maken, in plaats van voor -zoals Jan dat noemt- 'een met de deugbajonet afgedwongen zoete fakewereld die als eenheidsworst in zijn velletje wordt geperst door diversity en inclusivity officers'.

Zijn pleidooi toont overeenkomsten met dat van Martin Bosma maandag in de Tweede Kamer. Bosma waarschuwt voor het woke-virus dat de cultuur- en mediawereld in de greep heeft. Een gevaarlijk virus, dat ervoor zorgt dat -net als in de Tweede Wereldoorlog- namen van componisten moeten verdwijnen uit het Concertgebouw omdat ze niet van de juiste afkomst zijn.

De dominante diversiteits-ideologie van de links-wappies regeert overal waar met belastinggeld cultuur en media worden gefinancierd, waarschuwt Bosma. Er worden boeken verwijderd uit de bibliotheek en musea raken hun subsidie kwijt als hun collectie of personeelsbestand te wit is. Maar ook uitgevers die op commerciële basis opereren hebben 'sensitivity readers' in dienst die kwetsende woorden in manuscripten op moeten sporen. Deze column kan bij zo'n uitgever nooit in een bundel terechtkomen.

Arnold Karskens

Het is maar de vraag of Blanke Vla en Negerzoenen levensvatbaar is met bedrijven die zo makkelijk zwichten voor de terreur van de links-wappies terwijl het merendeel van de burgers toch echt anders denkt. Ik ben benieuwd hoe het de nieuwe omroep vergaat die dit weekend van start ging in het Verenigd Koninkrijk. Met tv-formats als Woke Watch, waar doorgeschoten linkse vooringenomenheid wordt blootgelegd, gaan ze op oorlogspad tegen het woke-virus. Doelgroep van de zender: de somewhere's, die wij in Nederland de ongehoorden noemen.

Maar de Britse Arnold Karskens houdt met zijn nieuwe omroep niet de hand op bij de belastingbetaler. Er is rond de 70 miljoen euro geïnvesteerd door suikerooms met het doel over vier jaar uit de verliezen te zijn. Nog voor er een minuut was uitgezonden riepen de links-wappies al op tot een adverteerdersboycot zoals wij die in Nederland ook zagen tegen GeenStijl en Johan Derksen. Maar in het VK waait de wind gunstiger. Daar drukte de minister van cultuur en media de musea op het hart om zich niet door de woke warriors te laten intimideren en schieten conservatieve opiniemagazines als paddenstoelen uit de grond. Laat die blanke vla maar zitten, ik heb zin in een nieuw mediabedrijf!

Over Marianne Zwagerman

Schrijver en innovatiestrateeg Marianne Zwagerman geeft haar visie op het medialandschap. Elke dinsdag een nieuwe column. Luister live dinsdagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/marianne-zwagerman, Apple Podcast of Spotify.


CommunicatieMedia
Deel de aflevering:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Russische blunders leiden niet automatisch tot verlies

Geloofwaardigheid gewist, premier gebleven

Wantrouwen en doofpot-Nokia's

#129 ‘WIT WORDT WEGGEDRUKT’

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden