Opinie | Overstromende Gooische doofpot

Marianne Zwagerman18 jan 20223 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Toen het plan van John de Mol om de Telegraaf over te nemen een paar jaar geleden op een bloedbad uitliep vierde de Zuidas feest. De rechter van de Ondernemingskamer had nog nooit zoveel advocaten bij elkaar gezien. De strijd kostte de krant 10 miljoen euro. Er is vast al een flesje ontkurkt op advocatenkantoren nu blijkt dat onder het dunne laagje formatvernis van The Voice een misbruikbroeinest schuilt, want er zijn sappige juridische appeltjes te schillen.

De Mol verkocht zijn productiehuis, dat ook in veel landen The Voice produceert, in 2015 voor 900 miljoen euro aan ITV. De betonrot zat toen al in de fundamenten en De Mol wist het. Zoals iedereen die bij hem werkt, inclusief zus Linda, weet dat zijn imperium is gebouwd op bot seksisme. In 2004 schreven twee financiële journalisten een smeuïg boek over John de Mol dat de zieke bedrijfscultuur blootlegt waarin 'zo tegen John wordt opgekeken dat het mensen blokkeert'. Echtgenote Els was al zijn partner toen hij, zoals beschreven in De gangen van John de Mol, het hele showballet en alle productieassistenten zijn bed in sleepte. 'Els is een verstandige vrouw die heeft besloten dat ze het niet wil weten,' zegt een ingewijde. Zij was niet de enige.

Jaren geleden vroeg ik aan de hoofdredacteur van Story: 'Waarom schrijf jij niet gewoon op wat ik en het halve Gooi weten over Marco Borsato, Wendy van Dijk en nog wat sterren?' Hij zei: 'Jouw moeder koopt mijn blad. Zij wil geen dingen lezen waarvan zij zich niet kan voorstellen dat ze echt gebeuren. Als ik afdruk wat ik allemaal weet over drugsgebruik en buiten de deur neuken hou ik geen lezeres meer over.' Juice channels bedienen een andere doelgroep, maar is dat de hele verklaring voor de plots overstromende Gooische doofpot?

RTL lijkt de verliezer met een miljoenenstrop nu de talentenjacht abrupt stopt. Maar bij de aanstaande overname van SBS door RTL dwong De Mol af dat hij een gegarandeerd aantal nieuwe formats mag testen op de RTL-zenders. Na de enorme serie flops en missers van De Mol de laatste jaren, waarbij de dansmarathon en de open haard tijdens de kerst op SBS niet eens de dieptepunten waren, zou ik best onder die deal uitwillen als ik de RTL-directie was. Het is vast te juicy gedacht, maar wat lucht blazen in gedateerd misbruiknieuws kan een verwoestend vlammetje opleveren.