Heeft verlagen van 130 km/u naar 100 zin?

Newsroom7 nov 201923 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

0:59 130 km/u - met Dave Krajenbrink, BNR

De maximum snelheid verlagen van 130 naar 100 kilometer per uur, zoals de regering overweegt, zal de stikstofuitstoot in ons land niet veel verminderen. Die conclusie trekt Flitsmeister, na een analyse van de snelheid van die auto's daadwerkelijk rijden. Daaruit blijkt dat 6 procent van de gereden kilometers op volle snelheid gaat.

- Slechts zes procent van de auto's rijdt 130

Meer over stikstof:

- Kabinet sluit zichzelf op om stikstofcrisis

- Kabinet: deze week nog geen stikstofpakket voor woningbouw

4:51 ASML - met Johan Leupen, FD

ASML stelt de levering van een chipmachine aan een Chinese klant uit omdat het bedrijf moet wachten op een exportvergunning van de Nederlandse overheid. Woensdag kwam een bericht naar buiten dat ASML zelf besloten zou hebben de levering voorlopig uit te stellen. Dat zou onder Amerikaanse druk zijn gebeurd. Dat was op basis van anonieme bronnen. De woordvoerder van ASML spreekt dat tegen.

- ASML moet wachten op licentie voor levering aan China

Meer over de mogelijk gerelateerde Amerikaans-Chinese handelsoorlog:

- China: VS en China gaan importtarieven stapsgewijs en gelijktijdig afbouwen

12:57 Morningstar - met Daan Ballegeer, FD

Morningstar, de bekendste scherprechter in de fondsenindustrie, geeft bijna één op de drie obligatiefondsen een te gunstige beoordeling. De studie die dat aantoont leest als een harde aanklacht tegen de werkwijze van de fondsenvergelijker. Terwijl die zich op zijn website aanprijst als 'de bron voor uitgebreide, objectieve en onafhankelijke informatie over beleggingsfondsen'.

- 'Morningstar slordig met oordeel obligatiefondsen'