Hoe postorderbedrijf Neckermann online de boot miste en zijn krediet verspeelde
Over de aflevering
Bij postorderbedrijf Neckermann kochten klanten op afstand. In de catalogus die bij Nederlandse huishoudens op de mat plofte, stond het complete assortiment van de winkel: witgoed, kleding, meubels en nog veel meer. Bestellen ging via de telefoon of via de post. Vaak ging de aankoop gepaard met een lening, zodat de consument niet direct hoefde te betalen voor zijn aanschaf. Neckermann, opgericht in 1950, was dus een webwinkel avant la lettre.
Jarenlang worden er honderden miljoenen guldens en euro's omgezet door het postorderbedrijf, maar dan breekt in 2008 de kredietcrisis uit. En ondertussen zijn webwinkels zonder postorderverleden bezig met een indrukwekkende opmars. Na de ondergang van het Duitse moederbedrijf probeert een nieuwe aandeelhouder nog om nieuw leven in de ouderwetse onderneming te blazen. Maar tevergeefs...
Wat doe je als klanten honderden miljoenen van je lenen, en jij zelf niet meer kan betalen? Te gast is Benne van Leeuwen, partner en curator bij advocatenkantoor Van Leeuwen De Waard.
Onder curatoren
Niet elk ondernemersavontuur eindigt met een notering in de Quote 500, niet elk bedrijf overleeft een flinke crisis, niet elke onderneming weet het financiële spel goed te spelen. En als alles misgaat, als de chaos regeert en schuldeisers aan de poort rammelen, dan breekt het tijdperk van de curator aan.
In deze serie praten financieel journalisten Elisa Hermanides en Thomas van Zijl over onvergetelijke faillissementen met curatoren, de puinruimers van het bedrijfsleven. Abonneer je om elke vrijdag een nieuwe aflevering te krijgen. Of luister vrijdag om 14.00 naar BNR.
Redactie: Jochem Visser / Vormgeving: Gijs Friesen en Connor Clerx / Audiobewerking: Wesley Schouwenaars / Artwork: FDMG | Milja Oortwijn / Eindredactie: Elisa Hermanides / Met dank aan: Wendy Beenakker, Sharine de Rooij en Bram Mullink