Altijd uitverkoop

Paul Laseur13 nov 20173 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

BNR Paul Laseur
BNR Paul Laseur

Onder aanvoering van internetgigant Alibaba wordt op deze dag het vrijgezellenbestaan gevierd. Uiteraard met alle denkbare verwencadeautjes voor jezelf. In heel Azië en daarbuiten is het evenement uitgegroeid tot een waanzinnig spektakel dat met een groot gala wordt ingeluid, inclusief filmsterren, sporthelden en luxemerken.

Een eeuwigheid geleden, lang voordat internet bestond, begon het allemaal nog heel onschuldig. Met Amerikaanse uitvindingen als Moederdag, Secretaressedag en Valentijnsdag: slimme marketing van de bloemenindustrie en producenten van grote chocoladeharten. Om het gapende gat in de jaarkalender, tussen de kerstdagen en verjaardagen, een beetje op te vullen. Bij ons thuis werd vroeger slechts met grote schoorvoetendheid gehoor gegeven aan die vuige lokroep van de commercie. Maar als ik nu terugdenk aan die vriendelijke en bescheiden promotiedagen van de plaatselijke middenstand valt een nostalgische glimlach nauwelijks te onderdrukken.

Want het stelde nog helemaal niets voor vergeleken met het grove geweld tegenwoordig van Black Friday en Cyber Monday, de laatste jaren. Het jaarlijkse uitverkoopspektakel uit Amerika, direct na Thanksgiving. Met mega-kortingen worden miljoenen klanten naar de winkels en webshops gelokt. En sinds een paar jaar doen oerhollandse winkelformules vrolijk mee aan die Black Friday-gekte. Al zijn het bij ons vooral webwinkels die dit Amerikaanse fenomeen met beide handen aangrijpen om hun spullen te promoten.

En net als je denkt dat je het ergste hebt gehad is daar ineens Singles Day uit China, dat al het voorgaande overtreft. Een orgie van blinde hebzucht en koopwoede. Chinese shoppers gaven zaterdag in 24 uur $ 25 miljard uit, drie keer zoveel als Black Friday en Cyber Monday bij elkaar. En ook Bol.com had dus een topdag.

Al dat afprijzen heeft intussen wel wanhopige vormen aangenomen. Als je het mij vraagt hebben retailers geen idee meer hoe ze de klant nog op een normale manier kunnen bereiken, laat staan verleiden tot het doen van aankopen. Geen mens ook die nog ergens de adviesprijs voor betaalt. Een woord trouwens dat niemand nog gebruikt, adviesprijs. Alleen sukkels betalen de volle mep. De rest wacht gewoon op het eerstvolgende prijzengala. Waarvan ik voorzie dat ze elkaar steeds sneller zullen opvolgen. Voor winkelbedrijven moeten dit verwarrende tijden zijn.

Prettige maandag!