Haringtest

Paul Laseur19 nov 2017
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

BNR Paul Laseur
BNR Paul Laseur

Onlosmakelijk onderdeel van die hele haringcultus, naast de veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe, is de jaarlijkse Haringtest van het Algemeen Dagblad. Groot was dan ook de ontzetting vorige week toen de Universiteit van Tilburg onthulde dat die testresultaten onbetrouwbaar zijn: de AD Haringtest is doorgestoken kaart! Wat blijkt namelijk: een van de keurmeesters, Aad Taal - dé haringkenner van Nederland - blijkt belangen te hebben in haringgroothandel Atlantic. Haringverkopers konden hem inhuren voor een cursus en kregen vervolgens een hoge score in de AD-haringtest. In de top-10 stonden vorig jaar zeven haringzaken die toevallig allemaal hun maatjes inkopen bij Atlantic. Klanten van de groothandel scoorden een dikke 9 met hun producten. Terwijl de andere haringboeren in de test gemiddeld op een 5,5 bleven steken. Dat stinkt.

Maar wat maakt het eigenlijk uit? Je voelt toch op je klompen aan dat zo’n test niet kan deugen? Objectiviteit is een illusie. Het is nu eenmaal een klein wereldje, die haringsector, en dan ligt belangenverstrengeling altijd op de loer. Dit keer is het toevallig de Haringtest die publiekelijk door het ijs zakt. Maar elke industrie of beroepsgroep die jaarlijks zo’n ranglijst publiceert of awards uitreikt is verdacht, omdat de commerciële belangen groot zijn. En deskundige keurmeesters en professionele juryleden per definitie uit de branche zelf afkomstig zijn of daar op z’n minst nauwe betrekkingen mee onderhouden. Het is pure incest. Alle ranglijstjes dienen daarom diep te worden gewantrouwd en hoogstens ter vermaak te worden geraadpleegd. Dus ook de lease-auto van het jaar, die onlangs nog op deze zender met veel paukengeroffel werd bekendgemaakt. Of de Michelinsterren, die over een paar weken weer worden uitgereikt.

Wij, de consumenten, moeten weer leren vertrouwen op ons eigen oordeel. Of een aanbeveling van vrienden en familie. Lekker eten is geen wedstrijd, maar een persoonlijke ervaring. Een geheim adresje voor dat ene gerecht geeft veel meer voldoening dan met z’n allen naar de nummer één toe rennen. Intussen ben ik wel razend benieuwd naar de oliebollentest waar het Algemeen Dagblad straks weer mee komt. Het hoort er toch een beetje bij elk jaar.