BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Paul Laseur

Paul Laseur

Zwaanzinnig

18 februari 2019 02 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

Het wordt nog spannend morgen of Pieter Elbers mag aanblijven als topman van KLM. Dan beslist het bestuur van Air France-KLM over zijn toekomst binnen het bedrijf. De geruchtenmachine draait intussen op volle toeren. De Franse zakenkrant La Tribune schreef zondagochtend al dat ze eruit waren en dat het moederbedrijf een akkoord had bereikt over de concern-structuur en de verlenging van Elbers’ contract.

Maar ‘s middags spraken ingewijden die berichten alweer met klem tegen. Dus weten we het dinsdag pas zeker, na de boardbijeenkomst, of Pieter Elbers het slachtoffer wordt van de vermeende machtsstrijd binnen het luchtvaartbedrijf. En of de Nederlandse lastpak, die altijd dwarsligt bij plannen uit Parijs om de autonomie van KLM in te perken, eruit vliegt. Wat er ook uitkomt, één ding moet je Elbers nageven: Hij heeft z’n PR goed op orde. De laatste dagen woedt een felle publiekscampagne in de vaderlandse media voor zijn herbenoeming.

De ondernemingsraad en de raad van commissarissen van KLM pleiten voor een nieuwe termijn. 25.000 medewerkers ondertekenden een petitie om Elbers te behouden voor het bedrijf. Zelfs de politiek bemoeit zich ermee. Ministers Hoekstra en Van Nieuwenhuizen hadden vrijdag een gesprek met Ben Smith, de hoogste baas van Air France-KLM. Waarin ze hem wezen op het economische belang van Schiphol en KLM voor Nederland. Als kers op de taart kwam vrijdag mr Pieter van Vollenhoven met een tweet. Waarin hij alle #twittervrienden en vriendinnen oproept om zich uit te spreken voor het behoud van onze KLM. Zeker nu de KLM 100 jaar bestaat.

BNR Paul Laseur
BNR Paul Laseur

Ik heb geen enkele reden om Pieter Elbers zijn prachtige baan te misgunnen. Sterker nog: hoe vaak demonstreert personeel massaal niet tégen maar vóór z’n topman? Dat alleen al zou genoeg moeten zijn voor nog minstens tien jaar KLM leiden. Plus het feit dat de KLM onder Elbers stukken beter presteert dan de Franse grote broer, Air France. Maar wat naïef om te denken dat Ben Smith, zelf een Canadees in Franse dienst, ook maar enigszins gevoelig is voor de Hollands Glorie-argumenten van onze regering. En wat merkwaardig dat we ons als samenleving samen sterk zouden moeten maken voor de herbenoeming van een Nederlandse divisiedirecteur van een Franse multinational.

Hoe lang moet het nog duren voordat we inzien dat de luchtvaartindustrie een gewone bedrijfstak is als alle andere. Met veel staatsbemoeienis en subsidies, dat wel. Maar voor miljoenen toeristen en zakenreizigers is vliegen de normaalste zaak van de wereld geworden. Het is massavervoer, waar prijsvechters de dienst uitmaken. Samen met Air France heeft KLM nog een kleine kans om die concurrentie het hoofd te bieden. Met een dubbel netwerk en dubbele investeringskracht. Autonomie is, helaas, een illusie.

Prettige maandag!


Air France-KLMEconomieKLMPaul Laseur
Deel de aflevering:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Klassiekers moeten over op eFuel

Oekraïne-update zaterdag, dag 87

SE02E17 | Sven Kramer

De beursbelofte van 2022 stelt nu al zwaar teleur

De terugblik op 2 jaar Coronapandemie van Diederik Gommers. Deel 1

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden