BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Paul Laseur

Zwaanzinnig

  • BNR Webredactie
maandag 18 februari 2019, 7:05 Update: maandag 4 maart 2019, 9:41

Het wordt nog spannend morgen of Pieter Elbers mag aanblijven als topman van KLM. Dan beslist het bestuur van Air France-KLM over zijn toekomst binnen het bedrijf. De geruchtenmachine draait intussen op volle toeren. De Franse zakenkrant La Tribune schreef zondagochtend al dat ze eruit waren en dat het moederbedrijf een akkoord had bereikt over de concern-structuur en de verlenging van Elbers’ contract.

Zwaanzinnig

Maar ‘s middags spraken ingewijden die berichten alweer met klem tegen. Dus weten we het dinsdag pas zeker, na de boardbijeenkomst, of Pieter Elbers het slachtoffer wordt van de vermeende machtsstrijd binnen het luchtvaartbedrijf. En of de Nederlandse lastpak, die altijd dwarsligt bij plannen uit Parijs om de autonomie van KLM in te perken, eruit vliegt. Wat er ook uitkomt, één ding moet je Elbers nageven: Hij heeft z’n PR goed op orde. De laatste dagen woedt een felle publiekscampagne in de vaderlandse media voor zijn herbenoeming.

De ondernemingsraad en de raad van commissarissen van KLM pleiten voor een nieuwe termijn. 25.000 medewerkers ondertekenden een petitie om Elbers te behouden voor het bedrijf. Zelfs de politiek bemoeit zich ermee. Ministers Hoekstra en Van Nieuwenhuizen hadden vrijdag een gesprek met Ben Smith, de hoogste baas van Air France-KLM. Waarin ze hem wezen op het economische belang van Schiphol en KLM voor Nederland. Als kers op de taart kwam vrijdag mr Pieter van Vollenhoven met een tweet. Waarin hij alle #twittervrienden en vriendinnen oproept om zich uit te spreken voor het behoud van onze KLM. Zeker nu de KLM 100 jaar bestaat.

BNR Paul Laseur
BNR Paul Laseur

Ik heb geen enkele reden om Pieter Elbers zijn prachtige baan te misgunnen. Sterker nog: hoe vaak demonstreert personeel massaal niet tégen maar vóór z’n topman? Dat alleen al zou genoeg moeten zijn voor nog minstens tien jaar KLM leiden. Plus het feit dat de KLM onder Elbers stukken beter presteert dan de Franse grote broer, Air France. Maar wat naïef om te denken dat Ben Smith, zelf een Canadees in Franse dienst, ook maar enigszins gevoelig is voor de Hollands Glorie-argumenten van onze regering. En wat merkwaardig dat we ons als samenleving samen sterk zouden moeten maken voor de herbenoeming van een Nederlandse divisiedirecteur van een Franse multinational.

Hoe lang moet het nog duren voordat we inzien dat de luchtvaartindustrie een gewone bedrijfstak is als alle andere. Met veel staatsbemoeienis en subsidies, dat wel. Maar voor miljoenen toeristen en zakenreizigers is vliegen de normaalste zaak van de wereld geworden. Het is massavervoer, waar prijsvechters de dienst uitmaken. Samen met Air France heeft KLM nog een kleine kans om die concurrentie het hoofd te bieden. Met een dubbel netwerk en dubbele investeringskracht. Autonomie is, helaas, een illusie.

Prettige maandag!

Paul Laseur
Paul Laseur

Paul Laseur

Follow on twitter

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column.

BNR app iTunes Spotify RSS
Air France-KLMEconomieKLMPaul Laseur
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Draagvlak voor avondklok smelt als sneeuw voor de zon

Opinie | Gratis geld voor iedereen!

Heeft de fiets meer potentie dan we denken?

De Ochtendspits | 8 maart

Economenpanel over begrotingsregels

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play