BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Paul Laseur

Paul Laseur

Exit Intertoys

25 februari 2019 02 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

Voor Intertoys moet het even wennen zijn geweest dit weekend, de lange rijen bij de kassa. Want er kwam al jaren niemand meer. Ook dit keer waren het vooral de ongelukkige houders van kadobonnen die zich meldden bij de failliete keten. Met een laatste kans om hun tegoed nog in te wisselen, voordat de zaak definitief op de fles gaat. Die kwamen niet voor hun plezier naar de winkel, ze hadden geen keus.

| Column

Paul Laseur

Niet zo gek dat prompt het computersysteem op tilt ging, met die plotselinge drukte. Waardoor veel klanten hun bonnen niet meteen konden inleveren. Schandalig dat woedende klanten vervolgens het personeel bespuugden en bedreigden. Een filiaalhouder in Amstelveen moest zaterdag de winkel zelfs met hulp van de politie dichtgooien omdat het uit de hand liep. Een speelgoedwinkel! Wat een voorbeeld voor die kinderen, dat vader zo door het lint gaat, in wat een kinderparadijs zou moeten zijn.

Laten we zeggen dat elke winkel de klanten krijgt die het verdient. Want er was helemaal niets paradijselijks aan de winkels van Intertoys. De formule was allang morsdood. Lang voordat Action, Lidl en Kruidvat met speelgoed begonnen te stunten. En lang voordat de online verkoop van speelgoed zo’n hoge vlucht nam kon je dit faillissement zien aankomen. Helemaal toen Bart Smit werd ingelijfd en er voortaan zelfs twee of drie Intertoys filialen in dezelfde winkelstraat stonden. Knalgele winkels die op geen enkele manier de kinderfantasie konden prikkelen, laat staan ze aan het spelen te krijgen.

Paul Laseur
Paul LaseurBNR

Intertoys was nooit meer dan een stapel dozen op de plank en een dikke speelgoedbrochure met de feestdagen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn geweest om daar een klein beetje beleving aan toe te voegen? Zelfs in de wachtkamer van de tandarts viel meer te beleven, met een legohoekje en een tijdschriftentafel. Waarom geen modeltrein door de winkel laten rijden, of desnoods een drone laten rondvliegen? Geef demonstraties, laat kinderen speelgoed uitproberen. Maar doe iets om het verschil te maken, met de anonieme partijverkopers die het tegen dumpprijzen op internet flikkeren of bij de voordeeldrogist. Maak contact met die kleine klanten, betover ze een beetje, zorg voor een verrassing. Geef ze een reden om naar de zaak te komen.

Ik moest nog even terugdenken aan die containerlading My Little Pony’s die in de nacht van 2 januari op het strand van Schiermonnikoog werd uitgebraakt. Plastic roze rommel uit China, die nu via marktplaats z’n weg vond naar de consument. Maar anders misschien wel bij Intertoys op het schap was beland voor 19,99 Euro. Dat is toch geen speelgoed, eerder een dreigende milieuramp!

Het is pijnlijk dat Intertoys opnieuw een krater slaat in het Nederlandse winkellandschap, na de Kijkshop, V&D en al die anderen. Maar je kon erop wachten. En de crisis in de winkelstraat is nog lang niet over.

Prettige maandag!


EconomieIntertoysPaul LaseurRetailSpeelgoed
Deel de aflevering:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update woensdag, dag 91

Het kan Israël niks schelen

Waarom mannetjesmuizen bang zijn voor bananen

Uitbreiden door over te nemen

Yorick Naeff (BUX) over het einde van de beleggingshype

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden