A-merk

Paul Laseur1 apr '19 08:094 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Op vijf staat Camel. In elke supermarkt zijn het de onverbiddelijke bestsellers: suiker, alcohol en vooral tabak. Ondanks de vele publiekscampagnes die blijven waarschuwen voor de schadelijke effecten op onze gezondheid.

Consumenten laten zich duidelijk niet afschrikken door vieze foto’s van enge ziektes op de pakjes. Of door de prijs van sigaretten. Want roken is niet alleen erg slecht voor je; het is ook nog eens onbetaalbaar.

Puur vanuit marketing-oogpunt mag het een olympische prestatie heten van Marlboro, om nog zoveel te verkopen. Ondanks het algehele reclameverbod voor tabak dat al meer dan vijftien jaar van kracht is. En ondanks de overweldigende hoeveelheid wetenschappelijk bewijs dat roken dodelijk is.

Het spreekwoordelijke toppunt van marketing - ijs aan de eskimo’s verkopen- is er niets bij: De marketeers van Marlboro zijn van wereldklasse. Als je kans ziet om meer te verkopen dan welk ander A-merk ook, tegen zoveel verdrukking in, behoor je tot de allerbeste in het vakgebied.

Daarmee is de oorlog tégen tabak, zo blijkt maar weer, een ongelijke strijd. Want die doorgewinterde professionals van Marlboro staan tegenover een zielig stelletje prutsers. In dezelfde week dat Marlboro z’n hegemonie bevestigt als grootste A-merk van ons land, geeft de anti-rooklobby juist blijk van onthutsend amateurisme: De Alliantie Nederland Rookvrij besloot twee activistische longartsen uit de anti-rookkoepel te zetten. Wanda de Kanter en Pauline Dekker. Zij zouden té fel strijdvoeren tegen het roken. Zij spreken van een ‘epidemie’ en zelfs ‘genocide’, met 20-duizend tabaksdoden per jaar.

In de strijd daartegen is, volgens de twee fanatieke longartsen, alles geoorloofd. Inclusief het juridisch vervolgen van de tabaksindustrie. En het aan de schandpaal nagelen van oud-politici die commissariaten of adviesfuncties vervullen in de tabaksbranche. Met hun mediagenieke acties is het longartsen-duo in tien jaar tijd uitgegroeid tot hét gezicht van de anti-rookbeweging. Zij zijn zelf een A-merk geworden, maar dan tégen het roken!

De Alliantie zou juist alles uit de kast moeten halen om de twee aan boord te houden en als boegbeeld voorop te laten gaan. Als het gemeenschappelijke doel is om het roken uit te bannen, dan blijf je toch samen optrekken? Tegen het beste merk in de supermarkt kun je maar beter zelf ook een sterk merk in de strijd werpen. Als je een groot publiek wilt bereiken moet je in dit geval denken als de vijand, in targets, budgetten en doelgroepen. En dan recht erop af. Om te winnen.

Prettige maandag!

ALLE COLUMNS VAN PAUL LASEUR: Klik hier