BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Paul Laseur

Paul Laseur

A-merk

1 april 2019 03 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

Schokkend bericht: Sigarettenmerk Marlboro is en blijft het grootste A-merk in ons land. Met een jaaromzet van 477 miljoen euro. Fors groter dan Coca Cola en Heineken, de nummers twee en drie op de jaarlijst die Foodmagazine vrijdag publiceerde.

Op vijf staat Camel. In elke supermarkt zijn het de onverbiddelijke bestsellers: suiker, alcohol en vooral tabak. Ondanks de vele publiekscampagnes die blijven waarschuwen voor de schadelijke effecten op onze gezondheid.

Consumenten laten zich duidelijk niet afschrikken door vieze foto’s van enge ziektes op de pakjes. Of door de prijs van sigaretten. Want roken is niet alleen erg slecht voor je; het is ook nog eens onbetaalbaar.

Puur vanuit marketing-oogpunt mag het een olympische prestatie heten van Marlboro, om nog zoveel te verkopen. Ondanks het algehele reclameverbod voor tabak dat al meer dan vijftien jaar van kracht is. En ondanks de overweldigende hoeveelheid wetenschappelijk bewijs dat roken dodelijk is.

Het spreekwoordelijke toppunt van marketing - ijs aan de eskimo’s verkopen- is er niets bij: De marketeers van Marlboro zijn van wereldklasse. Als je kans ziet om meer te verkopen dan welk ander A-merk ook, tegen zoveel verdrukking in, behoor je tot de allerbeste in het vakgebied.

Daarmee is de oorlog tégen tabak, zo blijkt maar weer, een ongelijke strijd. Want die doorgewinterde professionals van Marlboro staan tegenover een zielig stelletje prutsers. In dezelfde week dat Marlboro z’n hegemonie bevestigt als grootste A-merk van ons land, geeft de anti-rooklobby juist blijk van onthutsend amateurisme: De Alliantie Nederland Rookvrij besloot twee activistische longartsen uit de anti-rookkoepel te zetten. Wanda de Kanter en Pauline Dekker. Zij zouden té fel strijdvoeren tegen het roken. Zij spreken van een ‘epidemie’ en zelfs ‘genocide’, met 20-duizend tabaksdoden per jaar.

In de strijd daartegen is, volgens de twee fanatieke longartsen, alles geoorloofd. Inclusief het juridisch vervolgen van de tabaksindustrie. En het aan de schandpaal nagelen van oud-politici die commissariaten of adviesfuncties vervullen in de tabaksbranche. Met hun mediagenieke acties is het longartsen-duo in tien jaar tijd uitgegroeid tot hét gezicht van de anti-rookbeweging. Zij zijn zelf een A-merk geworden, maar dan tégen het roken!

De Alliantie zou juist alles uit de kast moeten halen om de twee aan boord te houden en als boegbeeld voorop te laten gaan. Als het gemeenschappelijke doel is om het roken uit te bannen, dan blijf je toch samen optrekken? Tegen het beste merk in de supermarkt kun je maar beter zelf ook een sterk merk in de strijd werpen. Als je een groot publiek wilt bereiken moet je in dit geval denken als de vijand, in targets, budgetten en doelgroepen. En dan recht erop af. Om te winnen.

Prettige maandag!

ALLE COLUMNS VAN PAUL LASEUR

Klik hier


Paul Laseur
Deel de aflevering:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update woensdag, dag 84

Onze vertrouwelijke chats lopen gevaar door Europa (!) en geheime diensten

Crypto Update: De stresstest van Tether

BREEKT | Verhaal van Rutte over zijn sms’jes is totaal ongeloofwaardig

Saudi-Arabië koopt zich voor miljarden in bij Nintendo

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden