BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Paul Laseur

Uber

  • BNR Webredactie
maandag 13 mei 2019, 6:36

De beursgang van Uber was misschien een afgang, maar geen mislukking. Het zwakke debuut op Wall Street, vrijdag, van de online taxidienst was vooral een kwestie van ongelukkige timing. Door de oplaaiende handelsoorlog tussen Amerika en China was het beleggerssentiment somber. En de markt had nog een flinke kater van de beursgang van de concurrerende taxidienst Lyft, begin april.

Uber

Het had de beursgang van het jaar moeten worden, die alle records zou breken. Maar op de allereerste handelsdag leverde Uber z’n investeerders een gezamenlijk verlies op van meer dan 600 miljoen dollar. Ook een record, al was het zo natuurlijk niet bedoeld, met een koersverlies van bijna 8 procent. In absolute bedragen gemeten was het daarmee een van de slechtste beursgangen ooit.

Het leedvermaak daarover onder Uber-critici is begrijpelijk. De beursgang maakt een handjevol steenrijke beroemdheden nog rijker. Letterlijk de rijkste man ter wereld, Amzon-oprichter Jeff Bezos, houdt ook hier weer 100-en miljoenen dollars aan over. Terwijl de chauffeurs keihard moeten werken voor hun geld. Typisch geval van de duivel die op de grote hoop schijt. Maar een mislukking kun je het moeilijk noemen, wanneer een bedrijf in 10 jaar tijd groeit naar een omvang van 80 miljard dollar. Zonder ooit een dollar winst te maken. De verliesmeter van Uber staat sinds de oprichting op 9 miljard. En toch is de taxidienst uitgegroeid tot een begrip onder tientallen miljoenen gebruikers in honderden steden wereldwijd, waar de traditionele taxibranche volledig werd ontwricht.

ALLE COLUMNS VAN PAUL LASEUR

Klik hier

De indrukwekkende opmars van Uber staat model voor de snelle opkomst van de hele platform-economie. Die inmiddels veel verder reikt dan alleen taxiritten. Ook vrachtvervoer en de bezorging van maaltijden en pakketjes kan vele malen efficiënter en goedkoper, via de app. En wat Uber doet voor transport en mobiliteit doet AirBNB op de markt voor overnachtingen en gastvrijheid. Het is een verrijking voor het leven van de reiziger en het leven van al die zzp-ers die deze nieuwe vormen van dienstverlening zo efficiënt uitvoeren tegen concurrerende tarieven.

Uber, AirBNB en alle klonen die ze hebben voortgebracht zijn zo’n daverend succes omdat ze in een schreeuwende behoefte voorzien. Zowel aan de vraagkant als aan de aanbodzijde. Jammer dat de gunfactor begint af te brokkelen, voor deze revolutionaire ontwrichters van traditionele marktsectoren als horeca en transport. Op naar een deeleconomie, gebaseerd op gebruik, niet het bezit van goederen en diensten.

Prettige maandag!

Paul Laseur
Paul Laseur

Paul Laseur

Follow on twitter

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column.

BNR app iTunes Spotify RSS
EconomiePaul Laseur
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | 15 jaar falen, tóch krediet!

Iedereen moet weer trouw 1,5m afstand houden en handen wassen

S4E169: Laat ‘m staan, of ga op je bek met een oude Amerikaan

Topgast | Maxime Verhagen, Bouwend Nederland

#25 Mare Nostrum

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play