BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Paul Laseur

Paul Laseur

Privacyterreur

27 mei 2019 02 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

Precies een jaar geleden gingen de nieuwe Europese privacy-regels in. Inmiddels kunnen we vaststellen dat helemaal niemand daar iets mee is opgeschoten. Afgezien van een leger goedbetaalde adviseurs en tekstschrijvers die handenvol werk hadden aan het AVG-proof maken van uw organisatie. Verder zorgt die Algemene Verordening Gegevensbescherming nu al 12 maanden lang alleen maar voor administratieve rompslomp, verwarring en onbegrip. Zonder dat de privacy van burgers of bedrijven daarmee in de verste verte is gediend.

Zo konden de Kamers van Koophandel gewoon doorgaan met de verkoop van onze bedrijfsgegevens uit het handelsregister. Aan instanties die al die ondernemers maar bleven lastigvallen met ongevraagde telefoontjes. Ook hier bij laseurmedia.com bleven de aanbiedingen binnenkomen, soms bijna dagelijks, van energiemaatschappijen of verzekeraars of wat dan ook. Voor zzp'ers en eenmanszaken vallen veel bedrijfsgegevens nu eenmaal samen met persoonsgegevens. Die dankzij de KvK gewoon op straat liggen. In de praktijk bieden AVG-regels hier totaal geen effectieve bescherming, tegen inbreuk op de privacy.

ALLE COLUMNS VAN PAUL LASEUR

Klik hier

Maar het omgekeerde zien we ook gebeuren, dat de privacyregels juist veel te streng worden toegepast. Zo is het volgens de Autoriteit Persoonsgegevens, die toezicht houdt op de naleving van de AVG, verboden voor bedrijven om personeel te testen op alcohol en drugs. Want inbreuk op de privacy. Alleen bij piloten, treinmachinisten en schippers mag een drank- of drugstest worden afgenomen. Gelukkig zijn er minstens tientallen bedrijven - in de havens, de industrie en in de chemie - die hun medewerkers stiekem toch testen, meldde de NOS vorige week. Ook al riskeren ze daarmee een boete. Maar veiligheid gaat hun boven privacy. En medewerkers onder invloed vormen een gigantisch veiligheidsrisico. Helemaal wanneer bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt.

Veiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. Als je niets te verbergen hebt is er toch zeker niets op tegen, om zo nu en dan aan een blaastest mee te werken of aan een wangslijmonderzoekje? Die privacy-regels kunnen niet bedoeld zijn om werknemers te beschermen die de veiligheid van collega’s welbewust in gevaar brengen. Door na een weekend zuipen en snuiven gewoon op de kraan of achter het stuur te kruipen. Werknemers en vakbonden die zich verzetten tegen een drank- en drugstest op de werkvloer, door zich te verschuilen achter de AVG-bepalingen, maken een karikatuur van het grondrecht op privacy.

Ik wens iedereen alvast een mooi festivalseizoen. En een

Prettige maandag!


EconomiePaul Laseur
Deel de aflevering:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Megalomane mannen en social media

Het Faillissement | Reinout Vriesendorp

Opinie | Stille staatsgreep

220 A: 44 landen bijeen in El Salvador

220 B: De toekomst van Bitcoin in Europa, met Paul Tang

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden