Leve de robotisering!

Paul Laseur2 dec '19 06:413 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Nooit meer in de rij

Het principe is doodeenvoudig. Scannen van de produkten is niet meer nodig. Klanten openen de winkelpoortjes met hun betaalpas. Camera’s en slimme schappen registreren feilloos de bewegingen van de klant en wat hij in z’n mandje legt. En bij de uitgang verschijnt automatisch het totaalbedrag op het scherm. Een uitkomst voor iedereen die snel wil winkelen en zonder sociale interactie meteen doorlopen: Nooit meer in de rij.

Dorpspomp

Gemak dient de mens. Ook, of misschien wel juist, als dat betekent dat ons koopgedrag voortaan door winkelbedrijven tot op de millimeter in kaart kan worden gebracht. De bevoorrading kan daarmee een heel stuk worden geoptimaliseerd. Wat weer helpt om verspilling tegen te gaan. En het biedt talloze mogelijkheden voor persoonlijke aanbiedingen op maat. Vroeg of laat zullen we ons bij het boodschappen doen volledig moeten overgeven aan algoritmes en kunstmatige intelligentie. Verzet daartegen is volkomen kansloos. Jammer is het natuurlijk wel voor kassamedewerkers die hun baan kwijtraken. En voor klanten die ook nog altijd een beetje voor de gezelligheid naar de winkel kwamen. Zoals zij vroeger rond de dorpspomp bleven plakken voor een praatje.

Lees ook | Investeren in innovatie om productiviteitsgroei te stutten

Homo Nostalgicus

Gelukkig zal het zo’n vaart wel niet lopen. Voorlopig zie ik de oude vertrouwde supermarkt met caissière nog niet verdwijnen. Hooguit zullen daarnaast geleidelijk meer robotsupermarkten in het straatbeeld verschijnen. En dankzij die voortschrijdende automatisering zullen ook allerlei nieuwe banen ontstaan, zodat de werkgelegenheid per saldo eerder toe dan af zal nemen. En voor de mens met een sterke hang naar vroeger-toen-alles-beter-was, de Homo Nostalgicus, komen er vanzelf nieuwe initiatieven op de markt die inspelen op dat gevoel. Zoals de kletskassa van de Jumbo.

ALLE COLUMNS VAN PAUL LASEUR: Klik hier

Kledingmaten app

Dat je ook lelijk uit de bocht kunt vliegen met het gebruik van artificial intelligence bewees Albert Heijn trouwens vorige week, met een speciale kledingmaten app voor medewerkers. Personeel van het filiaal in Nijmegen werd verplicht om selfies in ondergoed of strakke sportkleding in de app op te slaan. Om op een efficiënte manier de kledingmaten vast te stellen voor de nieuwe bedrijfskleding die volgend jaar wordt ingevoerd. Die proef werd direct gestaakt. Want niet alles wat kan kan.

Prettige maandag!