Opinie | Stop met Delftsblauwe huisjes in KLM businessclass

Paul Laseur13 jul '20 06:273 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Je ziet in één oogopslag: Wat een wereldburger woont hier. De charmante huisjes zijn exclusief en zeer gewild bij verzamelaars. Er is zelfs een speciale KLM Houses app waarmee zij hun verzameling kunnen beheren. Deze mini-huizenmarkt is al net zo overspannen als die in de echte wereld.

Perverse prikkels

Het is maar één van de vele perverse prikkels, groot en klein, die veelvliegers aanspoort om nog vaker aan boord te stappen. De luchtvaart kent bij uitstek een grote verscheidenheid aan loyalty-programma’s. Nog altijd is Air Miles in Nederland het populairste spaarprogramma. Ook al heeft het met vliegen feitelijk weinig meer te maken. Je spaart ze bij Shell of Albert Heijn voor korting bij Dierenpark Amersfoort of Walibi Holland.

Beluister ook | Vakbond tegen loonoffer KLM

Maar wie jaarlijks daadwerkelijk genoeg mijlen aflegt door de lucht wordt bij KLM nog altijd Flying Blue Platinum member: Met toegang tot speciale lounges, voorrang op de luchthaven, extra bagage en nog veel meer. Voor elke bestede euro spaart het platina lid acht gratis vliegmijlen. Of het nu gaat om de huisjes of de keiharde kilometers: beide spaarprogramma’s richten zich voornamelijk op de zakelijke reiziger. De zaak betaalt het ticket, maar de cadeautjes, waaronder flinke korting op privé-vluchten, zijn voor de passagier.

Einde van een tijdperk

Maar dat tijdperk loopt ten einde. Vliegen is ineens niet meer zo cool en steeds meer ondernemingen realiseren zich dat het vele zakelijke vliegen lang niet altijd nodig is. Een groep Nederlandse corporates heeft zich nu verenigd in de Coalitie Anders Reizen, waaronder Philips, ABN Amro, PWC en Arcadis. Arcadis dat vorig jaar 67.000 vliegtickets afnam, voor 27 miljoen euro. Dat willen ze nu terugbrengen tot één-derde daarvan. De ervaring met thuiswerken tijdens de lockdown heeft ze de ogen geopend. Waarom nog een dure vliegreis maken, met jetlag en kostbaar tijdverlies, als een video-conferentie vaak prima voldoet en vele malen efficiënter is?

Bedrijven overstag, nu de overheid nog

Alleen jammer dat de Coalitie Anders Reizen hier nu pas mee komt. Net nu de staat miljarden uittrekt om KLM in de lucht te houden. Want als dit initiatief om zakelijk fors minder te gaan vliegen ook maar een beetje navolging krijgt in de markt, zie ik het somber in voor de luchtvaartmaatschappij. Dat geld zien we dan nooit meer terug. In plaats van KLM te redden zou de overheid vliegreizen juist actief moeten ontmoedigen. Vakantievluchten zijn veel te goedkoop en zakenvluchten veel te duur. Net als bij alcohol en roken zou luchtvaartpromotie flink aan banden moeten worden gelegd. Dat sparen van Delfts Blauwe huisjes, om de wereld te laten zien wat een bereisde kosmopoliet je bent omdat je businessclass de wereld overvliegt, kan echt niet meer.

Prettige maandag!

Paul Laseur

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column. Luister live maandagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/paul-laseur, Apple Podcast of Spotify.