BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Paul Laseur

Opinie | Alle Groene Logo’s Meteen Afschaffen

  • Paul Laseur
maandag 20 juli 2020, 6:29 Update: maandag 20 juli 2020, 14:55

Voor de zoveelste keer doet de Autoriteit Consument en Markt een oproep aan bedrijven om nu eens flink te snoeien in het ondoordringbare woud aan duurzaamheidskeurmerken en groene logo’s. Maar dan echt. Net als vier jaar geleden waarschuwt de toezichthouder voor de veelheid aan onduidelijke groene claims en de dreigende misleiding van de klant, die door de bomen het bos niet meer ziet. In vier jaar tijd is geen enkele vooruitgang geboekt.

Alle Groene Logo’s Meteen Afschaffen
BNR

250 groene keurmerken

Er zijn intussen 250 verschillende keurmerken en bedrijfslogo’s voor duurzaamheid in omloop, die de koper gerust moeten stellen bij zijn aankopen: Dat zijn tonijn dolfijnvriendelijk is gevangen, zijn tuinmeubelset afkomstig is van een verantwoorde teakplantage, of dat zijn T-shirt van 100 procent bio-katoen is vervaardigd en niet door kinderhandjes. De variatie is zo groot dat het winkelend publiek nog een hele kluif eraan heeft om al die stempels en groene logo’s een beetje uit elkaar te houden. Het is voor de burgers van dit land onbegonnen werk om zich daarin nog enigszins te verdiepen.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Dat terwijl zes op de tien Nederlanders, volgens het ministerie van Economische Zaken, wel degelijk interesse hebben voor informatie over duurzaamheid. Maatschappelijke verantwoordelijkheid speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een product of dienst. Kennelijk wil een meerderheid van de consumenten duurzaam reizen en wonen, eten en winkelen. Voor producenten is duurzaamheid daarmee een major selling point geworden. Zonder groen logo kun je wel inpakken.

Beluister ook | Paul Laseur | Stop met Delftsblauwe huisjes in KLM Businessclass

Het voorspelbare gevolg daarvan is dus dat je tegenwoordig nog flink je best moet doen om artikelen of diensten te vinden zonder een of ander stempel, dat ze met respect voor mens en milieu tot stand zijn gekomen. Het onderscheidend vermogen van al die logo’s en claims is daarmee in rap tempo afgenomen. Net als het vertrouwen van de consument, trouwens, die geen peil meer kan trekken op de werkelijke waarde van al die duurzaamheidsclaims en het groene gehalte ervan.

Duurzaamheid is de norm

Wordt het dan niet eens tijd om het om te draaien? Als duurzaamheid de norm is geworden en allang niet meer de positieve uitzondering op de regel. Laten we dan al die 250 duurzaamheidskeurmerken in één keer afschaffen. En in plaats daarvan waarschuwingsteksten aanbrengen op producten waarvan niet kan worden gegarandeerd dat ze met respect voor mens en milieu zijn geproduceerd, vervoerd of verpakt. Eén nationale of Europese keuringsinstantie die per bedrijfstak of productgroep verantwoordelijk is voor zo’n duurzaamheidsranking, volgens het ‘best in class’-principe.

Beluister ook | ACM gaat strenger handhaven op duurzaamheidsetiket

Dat kan heel overzichtelijk met een score van 1 tot 5 sterren of nee, laten we wereldbolletjes doen. 1 bolletje op het etiket voor hartstikke fout maar lekker goedkoop; 5 bolletjes voor helemaal veilig en verantwoord met een goed gevoel voor de consument. Zodat we voortaan in één oogopslag kunnen zien wat we kopen. Maar kunnen we stoppen met al die holle duurzaamheidsclaims? Niet over nog eens 4 jaar maar nu meteen.

Prettige maandag!

Paul Laseur

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column. Luister live maandagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/paul-laseur, Apple Podcast of Spotify.

Paul Laseur
Paul Laseur

Paul Laseur

Follow on twitter

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column.

BNR app iTunes Spotify RSS
Autoriteit Consument en MarktDuurzaamheidEconomiePaul Laseur
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Kort en klein

'DNB heeft een blinde vlek voor de huursector'

Wim Beelen (ex-eigenaar de Beelen Groep)

26 januari | Avondklok leidt weer tot rellen

Elk vaccin zit in een arm of staat gepland

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play