Opinie | De Waarde van Apple

Paul Laseur3 aug '20 06:323 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

De verleiding is groot om dit als een belangrijk symbolisch moment op te vatten, een historisch kantelpunt: De dag waarop de oude, fossiele economie definitief plaats moest maken voor een nieuwe, digitale wereldorde. Eén waarin Amerikaanse internetgiganten de dienst uitmaken in plaats van die goeie ouwe olie-majors.

Privacy

De vraag is alleen of we daar wel zo blij mee moeten zijn. Want met de explosieve opkomst van de techreuzen uit de VS groeit ook het maatschappelijk ongemak over de ongecontroleerde macht die zij over ons uitoefenen in het dagelijks leven. Een macht die zich op alle gebieden razendsnel uitbreidt, met digitale assistenten, betalingsapp’s, zelfrijdende auto’s en ga zo maar door. Wat begon met enkel marktleiderschap dreigt uit te monden in totale werelddominantie. Waarbij de privacy van burgers het belangrijkste slachtoffer is.

Digitaliseringsgolf

Apple, Facebook, Google en vooral Amazon hebben intussen flink geprofiteerd van de Coronacrisis en de bijbehorende digitaliseringsgolf. Het waren maanden waarin we ons zowel zakelijk als privé liever in cyberspace begaven dan in de kroeg of op de openbare weg. Thuiswerken en webwinkelen zijn het nieuwe normaal. Vanwege de lockdown sloot Apple wereldwijd vele tientallen Applestores. Toch werden in alle regio’s meer iPads en iPhones verkocht. De trouwe Apple aanhang koopt ze toch wel, of het nu online moet of in een bakstenen winkel.

ALLE COLUMNS VAN PAUL LASEUR: Klik hier

Religieus Fanatisme

Nieuwe producten van Apple worden nog altijd met een bijna religieus fanatisme onthaald door de volgelingen, als de hysterische fans van een boyband. Maar hoe lang kan een bedrijf teren op zo’n immense populariteit? Zelf begin ik al aardig last te krijgen van een zekere Apple-moeheid. En ik kan me vergissen, maar het lijkt wel of je tegenwoordig op autoruiten al veel minder van die Apple-stickers ziet dan een paar jaar geleden. Ook technologische innovaties worden steeds minder relevant, lijkt het. Wel of geen home-knop, nachtmodus op de camera, straks nog een oprolbaar scherm? Het zijn aardige gimmicks in de wapenwedloop om de gunst van de consument, meer niet.

Apple is Oude Economie

Ooit was Apple een totale disruptor, als uitvinder van de smartphone. Maar de innovatieve challenger van weleer is uitgegroeid tot een fabrikant van lekkere hebbedingetjes met een verleidelijk design voor de consument. Spullen. Apple is een marketingmachine; de iPhone een modeartikel. Apple is precies dat geworden waartegen het zich altijd leek te verzetten: Oude economie.

Prettige maandag!

Over Paul Laseur

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column. Luister live maandagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/paul-laseur, Apple Podcast of Spotify.