BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Paul Laseur

Opinie | De Waarde van Apple

  • Paul Laseur
maandag 3 augustus 2020, 6:32

Sinds dit weekend is Apple - op papier - het meest waardevolle bedrijf ter wereld. De onderneming heeft nu een beurswaarde van $ 1842 miljard (!) en passeert daarmee het Saoedische oliebedrijf Aramco.

Opinie | De Waarde van Apple
BNR

De verleiding is groot om dit als een belangrijk symbolisch moment op te vatten, een historisch kantelpunt: De dag waarop de oude, fossiele economie definitief plaats moest maken voor een nieuwe, digitale wereldorde. Eén waarin Amerikaanse internetgiganten de dienst uitmaken in plaats van die goeie ouwe olie-majors.

Privacy

De vraag is alleen of we daar wel zo blij mee moeten zijn. Want met de explosieve opkomst van de techreuzen uit de VS groeit ook het maatschappelijk ongemak over de ongecontroleerde macht die zij over ons uitoefenen in het dagelijks leven. Een macht die zich op alle gebieden razendsnel uitbreidt, met digitale assistenten, betalingsapp’s, zelfrijdende auto’s en ga zo maar door. Wat begon met enkel marktleiderschap dreigt uit te monden in totale werelddominantie. Waarbij de privacy van burgers het belangrijkste slachtoffer is.

Digitaliseringsgolf

Apple, Facebook, Google en vooral Amazon hebben intussen flink geprofiteerd van de Coronacrisis en de bijbehorende digitaliseringsgolf. Het waren maanden waarin we ons zowel zakelijk als privé liever in cyberspace begaven dan in de kroeg of op de openbare weg. Thuiswerken en webwinkelen zijn het nieuwe normaal. Vanwege de lockdown sloot Apple wereldwijd vele tientallen Applestores. Toch werden in alle regio’s meer iPads en iPhones verkocht. De trouwe Apple aanhang koopt ze toch wel, of het nu online moet of in een bakstenen winkel.

ALLE COLUMNS VAN PAUL LASEUR

Klik hier

Religieus Fanatisme

Nieuwe producten van Apple worden nog altijd met een bijna religieus fanatisme onthaald door de volgelingen, als de hysterische fans van een boyband. Maar hoe lang kan een bedrijf teren op zo’n immense populariteit? Zelf begin ik al aardig last te krijgen van een zekere Apple-moeheid. En ik kan me vergissen, maar het lijkt wel of je tegenwoordig op autoruiten al veel minder van die Apple-stickers ziet dan een paar jaar geleden. Ook technologische innovaties worden steeds minder relevant, lijkt het. Wel of geen home-knop, nachtmodus op de camera, straks nog een oprolbaar scherm? Het zijn aardige gimmicks in de wapenwedloop om de gunst van de consument, meer niet.

Apple is Oude Economie

Ooit was Apple een totale disruptor, als uitvinder van de smartphone. Maar de innovatieve challenger van weleer is uitgegroeid tot een fabrikant van lekkere hebbedingetjes met een verleidelijk design voor de consument. Spullen. Apple is een marketingmachine; de iPhone een modeartikel. Apple is precies dat geworden waartegen het zich altijd leek te verzetten: Oude economie.

Prettige maandag!

Over Paul Laseur

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column. Luister live maandagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/paul-laseur, Apple Podcast of Spotify.

Paul Laseur
Paul Laseur

Paul Laseur

Follow on twitter

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column.

BNR app iTunes Spotify RSS
AppleBeursEconomiePaul Laseur
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Twitter gaat na Trump in de aanval met betaalde abonnementen

Opinie | VS kruipt omhoog, China stagneert

Miljoenenschandaal bij landsadvocaat

Topgast | Maarten Camps, voorzitter RvB van het UWV

Wat wil de Partij voor de Ruimtevaart?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play