Opinie | Algemene Periodieke Keuring

Paul Laseur24 aug 20203 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

(BNR)

Zo ook deze keer, want wat bleek: De gordel linksachter voldeed niet aan de formele veiligheidseisen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Kosten: 500 euro ex btw, anders geen APK.

Rijdende doodskisten uit de jaren ‘80

Terwijl met die gordel eigenlijk niets mis is. Ja, het nieuw is er een beetje af, nadat de hond er op heeft liggen sabbelen. Maar deze riem zou elke crashtest nog prima doorstaan, daarvan ben ik overtuigd. En ook nog links-achter, waar meestal niemand zit. Voor auto’s van vóór 1990 zijn achtergordels niet eens verplicht. Dus als mijn auto 31 jaar oud was geweest, in plaats van 13, had ik prima zonder gordels gekund op de achterbank. Het is toch krankzinnig dat rijdende doodskisten uit de jaren ‘70 en ’80 fluitend door de keuring komen, terwijl mijn Volvo in de puberleeftijd dreigt te struikelen over een rafelrandje aan de achterriem. En stel nu eens dat de hond in een gloednieuwe auto aan de gordel had geknaagd. Dan is er niemand die het opmerkt tot de eerste verplichte APK, vier jaar later.

Chantage

Helaas zijn de keurmeesters van de APK onverbiddelijk en zetten je lelijk voor het blok. Natuurlijk is verkeersveiligheid van levensbelang, letterlijk zelfs. Meer dan 7,5 miljoen voertuigen worden elk jaar aan deze kritische keuring onderworpen. En terecht. Remmen, bandenprofiel, lichten. Het moet allemaal in orde zijn om veilig de weg op te mogen, helemaal mee eens. Safety first! Maar mijn nieuwe autogordel, die ook nog eens helemaal uit Zweden moet komen, dat heeft met verkeersveiligheid helemaal niets meer te maken. Dat is checklist-terreur en pure chantage.

‘Gratis’ APK bij een kleine beurt

Garages hebben het ook niet makkelijk. De auto’s van tegenwoordig zijn zo goed dat ze makkelijk 20 of 30 jaar meekunnen, zonder problemen. Slijtage-onderdelen zullen nu en dan nog vervangen moeten worden en schadegevallen gerepareerd, dat is het wel zo’n beetje. Gelukkig is daar de verplichte APK om klanten mee te lokken: Gratis bij een kleine beurt of voor 17,50 euro inclusief afmeldkosten. Eenmaal binnen slaan de keurmeesters genadeloos toe. Nieuwe banden of remmen rondom, of een autogordel linksachter. Het loopt meteen flink in de papieren. Onder het mom van milieu en veiligheid wordt de autobezitter vakkundig uitgemolken en afgeperst. Althans, die indruk is snel gewekt en dat zorgt voor een ongemakkelijk gevoel bij klanten. Dat is jammer, want het liefst wil je blind kunnen vertrouwen op het oprechte vakmanschap van de meeste garagehouders.

Prettige maandag!

Paul Laseur

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column. Luister live maandagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/paul-laseur, Apple Podcast of Spotify.