BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Paul Laseur

Opinie | Een veilige doorstart maken

  • BNR Webredactie,
  • Paul Laseur
maandag 2 november 2020, 6:30

Voor verkeersvliegers is het maken van een doorstart een standaard manoeuvre, die eindeloos in de opleiding is geoefend. Voor de passagiers is dat een heel ander verhaal. Je houdt letterlijk je hart vast, wanneer de ingezette landing vlak boven de grond wordt afgebroken, de wielen al uitgeklapt, en het toestel op het allerlaatste moment met gierende motoren weer het luchtruim kiest.

Opinie | Een veilige doorstart maken
BNR

Ik heb het één keer meegemaakt op vliegveld Innsbruck. Een kleine luchthaven gelegen in een dal, omringd door besneeuwde bergtoppen. Voor de piloot een routineklus, maar in de cabine werd hardop gebeden en gegild.

Stalen zenuwen

Op zo’n moment ben je blij dat de meeste piloten in de cockpit over stalen zenuwen beschikken. Jammer alleen dat ze diezelfde onverschrokkenheid ook meebrengen naar de onderhandelingstafel, waar de toekomst van heel KLM op het spel staat. Minister Hoekstra van Financiën bepaalde dit weekend dat er voorlopig geen staatssteun meer komt, omdat de pilotenbond weigert in te stemmen met het in ruil daarvoor geëiste loonoffer van 20 procent. En zonder de miljarden van Hoekstra koerst KLM af op een faillissement. De druk op de 3.000 piloten wordt steeds verder opgevoerd. Maar zij zijn erop getraind om, juist onder extreem hoge druk, niet te bezwijken. Het wachten is nu op de eerste die met de ogen knippert.

Luister terug | Hoekstra stopt staatssteun KLM

Miljardeninfuus afkoppelen

De vliegers, die bij KLM tot een kwart miljoen euro verdienen, dreigen het hiermee ook te verpesten voor alle grond- en cabinepersoneel. Van je collega’s moet je het maar hebben. Maar hoe pijnlijk ook, misschien zijn we als samenleving uiteindelijk beter af met een bankroet van KLM. Technisch zijn ze al failliet. Het enige wat nog nodig is om definitief op de fles te gaan is dat Wopke Hoekstra het miljardeninfuus afkoppelt. En dat moment komt snel dichterbij.

Nieuw begin

Alles went, zelfs faillissement. Tegenwoordig betekent het nog maar zelden het einde van een onderneming, maar juist een nieuw begin. Als de blauwe trots echt zo’n onmisbare motor is voor de BV Nederland, zie ik volop kansen voor een geslaagde doorstart, of nationalisatie. In afgeslankte vorm en met een nieuwe strategie. Helemaal opgefrist, zonder lastige schulden of overbetaalde piloten. Een droomklus voor bankiers en advocaten. Natuurlijk, waar gehakt wordt vallen spaanders. Bij elk faillissement zijn ook slachtoffers te betreuren. Maar met 3,4 miljard euro valt het leed vast wel te verzachten.

Lees ook | Miljardensteun aan KLM op losse schroeven

Emoties uitschakelen

Het is nu zaak om alle emoties uit te schakelen om een veilige doorstart mogelijk te maken. Het failliet van een nationale luchtvaartmaatschappij is ongetwijfeld een traumatische gebeurtenis, maar niet onoverkomelijk. Begin deze eeuw werden Sabena in België en Swissair in Zwitserland al door hetzelfde lot getroffen. Voor zover ik kan nagaan heeft van beide landen de bereikbaarheid door de lucht daar niet onder geleden.

Prettige maandag!

Paul Laseur
Paul Laseur

Paul Laseur

Follow on twitter

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column.

BNR app iTunes Spotify RSS
Air France-KLMEconomieKLMPaul Laseur
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play