Opinie | Verstopping Suezkanaal

Paul Laseur29 mrt 20213 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Logistieke nachtmerrie

De economische gevolgen zijn dramatisch. De Ever Given alleen al is een gigantisch vaartuig, 400 meter lang met 20.000 containers aan boord. Maar daarachter staan nog eens ruim 320 van zulke containerreuzen 'in de file'. Omdat ze geen 5.000 kilometer willen omvaren, langs Kaap de Goede Hoop om Afrika heen.

Luister terug | 'Perfect storm' voor scheepvaartsector

Het Suezkanaal is een bottleneck, die momenteel alles tegenhoudt. En als straks de waterweg weer vrij is, begint de logistieke nachtmerrie pas echt. Als deze crisis niet snel wordt opgelost dreigt onder andere een tekort aan wc-papier, las ik. Nu maar hopen dat we voldoende hebben gehamsterd, tijdens de eerste corona lockdown, vorig jaar.

Wereldhandel over zee

Bijna alles wordt tegenwoordig per vrachtschip vervoerd: Kleding, auto's, computerchips, aardolie, melkproducten, groente en fruit, levend vee. Wat gaat er niet per container de halve wereld over? Elke dag wordt voor zo’n 9 miljard euro aan goederen door het kanaal verplaatst, heen en weer tussen Azië en Europa. Dat is al jaren zo. Maar pas wanneer je de luchtfoto’s ziet, van zo’n 400 meter lange containergigant die alles tegenhoudt, dringt het pas goed door.

Luister terug | Paul Laseur | De gevoelige plaat

Wat een krankzinnige hoeveelheid spullen we dagelijks door dat smalle Suezkanaal persen. Ik geloof dat alles wat de VOC in bijna 200 jaar heeft vervoerd tussen ons land en Azië, tegenwoordig in één containerschip zou passen. De wereldhandel over zee is in de afgelopen eeuw waanzinnig hard gegroeid. Want veel voor weinig. Maar de grens is nu wel bereikt.

Kwetsbare levensader

Het Suezkanaal is opnieuw een uiterst kwetsbare levensader gebleken, van onze overspannen consumptiemaatschappij. We zouden wat minder afhankelijk moeten zien te worden van deze aanvoerroute en van de vervuilende vrachtschepen die erlangs varen met hun dieselmotoren. Niet groter maar juist kleiner maken. En ook nog eens kritisch kijken naar alle overbodige rommel die we dagelijks uit het Verre Oosten laten komen.

Gebruik deze Suezcrisis om de lokale productie in Europa een impuls te geven.

Prettige maandag!

Over Paul Laseur

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column. Luister live maandagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/paul-laseur, Apple Podcast of Spotify.