S3E126: Het idee is aimabel, maar autodelen wordt nooit rendabel

Petrolheads29 apr '20 16:0049 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Bas van Werven en Carlo Brantsen (Carros Magazine)
Bas van Werven en Carlo Brantsen (Carros Magazine) (BNR)

Het is goed toeven dus, in Studio Eck en Wiel. Al is het wat improviseren, door 'een klein planningsdingetje': Bas moet op 1 mei zijn stacaravan in Ingen verlaten hebben, waar hij vierenhalve maand bivakkeerde. Omgeven door 'skihellingen' van zand, steen en puin en te midden van schilder- en loodgietwerk praten ze de boel weer vakkundig aan elkaar. 'Het huis is 80 procent bewoonbaar, maar de man cave is af!'

Luister ook | Toekomst elektrische auto in gevaar door corona?

Eén auto kan niet onvermeld blijven, in aflevering 126: de Fiat 126 - de 'kleine Porsche'. Eigenlijk is het de voorganger én de opvolger van de Fiat 500 - de cinquecento. En met 23 pk bepaald geen toppertje: van nul naar honderd in 53 seconden.

En verder...

De Mercedes W140 had uiterlijk bepaald niet de allure van de W126. Carlo moest het ermee doen toen hij eens, aan het begin van zijn autojournalistieke carrière, terugreed van - waarschijnlijk - Stuttgart naar Nederland. Voorafgaand aan deze rit had hij een diner met de ontwerper van juist deze W140, Joseph Gallitzendörfer. 'Een enorme paardenlul'. Maar ríjden dat ding... 'Een fantástische auto, maar het ziet er niet uit. Inmiddels kunnen ze weer, zijn ze leuk en plomp. Én goed!'

Luister ook | S3E125: Klaar met dat gedogen, evs nu snel verhogen

Autoherinnering van de week-k-k

De wekelijkse autoherinnering komt van Stephan Trimbos, petrolhead en manager van 'één van de grootste leasemaatschappijen van Nederland'. Deze week, in trefwoorden: Suzuki, aquaplaning, Donkervoort, kiespijn... Ook een herinnering? Mail dan naar petrolheads@bnr.nl.

Contact & Abonneren

Je kunt Petrolheads bereiken via Mail, Twitter, Facebook. Abonneren op deze podcast kan via bnr.nl/petrolheads.