#Spitsbrekers: Hoe Leiden uitgroeide tot file hotspot van Nederland

Spitsbrekers2 jan 20204 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

'De cijfers liegen niet', zegt projectleider Noud Broekhof. Leiden staat bovenaan de ANWB file top tien, zowel bij de snelwegen als bij de N-wegen:

De filezwaarte (lengte maal de duur van een file) nam vorig jaar met een kwart toe bij Leiden
De filezwaarte (lengte maal de duur van een file) nam vorig jaar met een kwart toe bij Leiden (ANWB)
De filezwaarte nam vorig jaar met bijna de helft toe op de N206 bij Leiden
De filezwaarte nam vorig jaar met bijna de helft toe op de N206 bij Leiden (ANWB)

Wat is er aan de hand?

Uit gesprekken met de gemeente, provincie, het ministerie van IenW en Rijkswaterstaat blijkt dat er vier oorzaken zijn voor het fileleed in en rond Leiden:

Drukte

Volgens Rijkswaterstaat is de route Amsterdam-Den Haag de drukste weg van Nederland geworden. Dat komt vooral door woon-werkverkeer.

De flessenhals

Een grote ergernis van veel automobilisten is 'de flessenhals'. De A4 bij Leiden gaat naar twee rijbanen en dat zorgt voor het nodige fileleed.

N206

De N206, de provinciale weg die door Leiden gaat, is een tweebaansweg (zonder vluchtstrook). Als er iets misgaat, zijn de gevolgen groot.

Lammerschansbrug

Deze brug staat meerdere keren per dag open, zelfs in de spits. Dit zorgt voor files.

Wat gaat er veranderen?

Volgens de partijen die Spitsbrekers heeft gesproken, gaat er de komende jaren het nodige veranderen. De flessenhals zal verdwijnen. Er komt een extra rijstrook bij tussen knooppunt Burgerveen en Den Haag, maar per wanneer is nog onduidelijk.

Verder moet de aanleg van de RijnlandRoute Leiden en omgeving op termijn ontlasten. Er komt onder meer een nieuwe verbindingsroute tussen de A4 en A44, de N434. Dat wordt een vierbaansweg (inclusief tunnel). Maar de RijnlandRoute is pas in 2022 klaar. Voorlopig zal Leiden nog file hotspot blijven.

Verkeer op de A4 bij Leiden
Verkeer op de A4 bij Leiden ( ANP)

Mede mogelijk gemaakt door