Spitsbrekers | Minder files door verlaging maximumsnelheid?
Vanaf maandag geldt in Nederland overdag een lagere maximumsnelheid. Zorgt dat voor minder verkeersdrukte en een afname van het aantal files? Spitsbrekers zocht het uit.
'Ik denk dat het verkeer misschien beter kan doorstromen als de snelheid lager is', zegt Victor Knoop, universitair hoofddocent verkeersdynamica aan de TU Delft. 'Je krijgt een file als er meer mensen de weg over willen dan erover kunnen. Dat laatste wordt misschien een klein beetje verhoogd als er een lagere maximumsnelheid geldt.'
Verlaging
Onderzoek uit Duitsland wijst uit dat een verlaging van de maximumsnelheid van 130 naar 100 kilometer per uur de capaciteit van een snelweg 1 à 2 procent verbetert. Dat kan volgens Knoop het verschil maken op snelwegen waar je door drukte vaak 80 rijdt. 'Maar er zullen nog steeds files staan op drukke wegen', zegt hij.
Onderzoek
De TU Delft gaat onderzoeken welk effect de verlaging van de maximumsnelheid heeft. 'We hebben het onderzoek in de steigers staan', zegt Knoop. De eerste resultaten worden ergens de komende maanden verwacht.

Spitsbrekers
In Spitsbrekers gaan we op zoek naar slimme, inspirerende initiatieven van bedrijven die de files omzeilen. De bedrijven met de beste ideeën hoor je wekelijks op BNR en je leest erover op www.spitsbrekers.nl.