Spitsbrekers | Zo haalt Havenbedrijf Rotterdam personeel uit de auto

Spitsbrekers17 mrt '20 10:205 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

'We proberen zoveel mogelijk mensen niet met de auto te laten reizen', zegt duurzaamheidsmanager Remco Neumann van Havenbedrijf Rotterdam. Twee jaar geleden werd een belangrijke verandering doorgevoerd in het mobiliteitsbeleid. 'We hebben simpelweg het parkeertarief verhoogd van 34 euro per maand naar 110 euro per maand.'

Remco Neumann van Havenbedrijf Rotterdam
Remco Neumann van Havenbedrijf Rotterdam (Harmen van der Veen)

Belonen

Parkeren werd duurder, maar Havenbedrijf Rotterdam heeft de OV- en fietsregeling juist aantrekkelijker gemaakt voor het personeel. 'We belonen fietsers met een hogere kilometervergoeding en trapperspunten, waarmee ze cadeau's kunnen kopen. OV-reizigers hebben we beloond door een OV-jaarkaart van de zaak te geven, die ze ook privé mogen gebruiken', zegt Neumann.

Blij

De aanpassing in het mobiliteitsbeleid heeft effect. Volgens Neumann heeft er een verschuiving plaatsgevonden, hoewel werknemers in het begin wel moesten wennen. 'Op dat moment vonden mensen het natuurlijk niet leuk. Ze voelden zich uit de auto gejaagd, maar als je nu aan mensen vraagt hoe ze het ervaren dan is negen van de tien ontzettend blij dat ze die stap hebben gezet.'

Havenbedrijf Rotterdam maakt kans op de 'Spitsbreker van het jaar'-award. De komende weken is iedere dinsdag in de BNR Ochtendspits een reportage bij één van de genomineerde bedrijven te horen.