Cryptocurrencies veroveren sportwereld
Iedere woensdag spreken we met Marcel Beerthuizen van sponsoring adviesbureau bigplans over de ontwikkelingen op het terrein van sport en economie. Deze keer praten we over blockchain en cryptocurrencies die hun opwachting maken in de sportwereld.
Cryptocurrencies zijn de sportwereld aan het veroveren. Steeds meer sportclubs beginnen de wereld van de cryptovaluta de verkennen. De Italiaanse voetbalclub Juventus is één van de grotere sportteams die bekend hebben gemaakt dat ze een eigen digitale munt starten. Beerthuizen: 'Je ziet het steeds vaker in de sportwereld. De Sacramento Kings waren in 2014 de eerste die Bitcoin als betaalmiddel toelieten. Fans kunnen daarmee merchandise en eten kopen in het stadion. Red Bull Racing, waar Max Verstappen zit, wordt gesponsord door een Bitcoin-aanbieder.'
Fantokens
Nu heeft Juventus recentelijk ook de stap naar de cryptowereld gemaakt. 'Juventus is met Fantokens gekomen. Dat zijn tokens die gebaseerd zijn op blockchain en die kun je sparen. Juventus heeft 400 miljoen fans over de hele wereld, maar 99 procent van die mensen woont niet in de buurt van het stadion. Door deze tokens kunnen zij toch nog invloed uitoefenen op de club. Die coins kan je kopen, er worden zo'n 20 miljoen stuks uitgebracht à twee euro per stuk', weet Beerthuizen.
Luister ook | Juventus gaat gebruikmaken van cryptogeld

Sport en Geld
Alles over de economie van, en in de sportwereld. Door Marcel Beerthuizen, van bureau bigplans.