'Sporters kunnen minder goed hun portretrecht beschermen'

Sport en Geld24 jun 20204 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Portretrecht

Bij verzilverbare populariteit gaat het om het portretrecht van bekende sporters. Zij kunnen hun bekendheid in de markt zetten om zo geld te verdienen. Commerciële bedrijven kunnen bij het gebruik van een sporters beeltenis erg in de problemen komen. Beerthuizen noemt de zaak Verstappen vs. Picknick een opvallend voorbeeld met een nog opvallender uitkomst.

Verstappen vs. Picknick

'Picknick gebruikte in een commercial een dubbelganger van Verstappen. Die was zelf not amused, daagde het bedrijf voor de rechter en kreeg gelijk. Picknick moest 150.000 betalen. Beide partijen gingen in hoger beroep. Uiteindelijk is eruit gekomen dat Picknick in het gelijk werd gesteld.' Een opvallende uitspraak met serieuze gevolgen, zegt Beerthuizen.

Inkomsten sporters

De uitspraak betekent dat het voor artiesten en andere bekendheden moeilijker gaat worden om hun rechten op dit terrein te verdedigen. Voor sporters is het erg belangrijk om hun gezicht in de markt te brengen. 'Roger Federer is een van de rijkste sporters van dit moment, maar het leeuwendeel verdiende hij met reclames en sponsordeals. Het beeld van verzilverbare populariteit is hierdoor aan het verschuiven', legt Beerthuizen uit.