Het mooiste jaar voor sportevenementen ooit

Sport en Geld22 jul 20206 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Impact

Het moest het mooiste jaar voor sportevenementen ooit worden. Het EK voetbal, de GP Zandvoort, de Invictus Games en de start van de Vuelta. Men had verwacht dat dit het het beste jaar ooit zou worden qua sponsoruitgaven, zo'n 490 miljoen euro. Waarvan 90 miljoen daar nog eens bij qua uitgaven aan sportevenementen. Maar door de coronacrisis staan we er heel anders voor.

'Wat is nou de impact hiervan? NOC*NSF riep al in april dat de coronacrisis de Nederlandse sportsamenleving zo'n 950 miljoen euro gaat kosten. De KNVB zei dat het 400 miljoen zou kosten. Dat waren inschattingen op basis van rapporten. Toen zei NOC*NSF dat we door het niet doorgaan van sportevenementen 200 miljoen zouden verliezen. Dat is inmiddels onderzocht en dat blijkt 65 miljoen te zijn, nog steeds heel veel geld. Maar het is minder omdat natuurlijk iedereen is gaan ingrijpen.'

Wereldwijd

Wereldwijd is er een daling van 37% aan sponsoruitgaven. Dat was normaal zo'n 46 miljard en gaat nu richting de 29 miljard. In de VS zweeft nog zo'n 10 miljard euro, van de normaal 26 miljard die wordt uitgegeven aan sponsoring, aan rechten die niet zijn besteed. Het vertrouwen is wel weer licht aan het stijgen. 'De European Sponsorship Association heeft daar onderzoek naar gedaan onder bedrijven, bureaus en rechtenhouders. Gemiddeld is het van 5,3 naar 5,6 gegaan, een kleine voldoende zou je zeggen. Maar er is nog steeds heel veel onduidelijkheid.'

Grote deals

Er worden nog steeds grote deals gesloten. 'FC Utrecht heeft T-Mobile binnengehaald, een hele grote sponsor. Ajax heeft ook een grote partij binnengehaald. In het geval van FC Utrecht en Ajax heeft de coronacrisis wel een impact gehad. Die mensen zeggen ''we hebben het er vijf minuten over gehad en dan gezegd laten we nou doorpakken.'' Iedereen hoopt natuurlijk dat het beter wordt. Met die positieve houding zijn die bedrijven alvast daarin gestapt.'