Zijn de hoogtijdagen van de sportsponsoring voorbij?
Volgens een onheilspellend artikel in het Financieele Dagblad is de Gouden Eeuw van de sportsponsoring wel zo'n beetje voorbij. Onder meer Jan Driessen, directeur/eigenaar van Q&A Communicatie, voorziet magere jaren. Maar je hoeft maar een rondje langs de velden te maken en je ziet het ene nieuwe sportsponsoringcontract na het andere gesloten worden, zegt Marcel Beerthuizen van sponsoring adviesbureau bigplans.
Lees ook | Pwc breekt met Oranje | De Gouden Eeuw van de sportsponsoring is voorbij
Dat onder meer governance-regels het ingewikkelder maken om relaties uit te nodigen is deels waar, erkent Beerthuizen. Maar intussen nodigt Ziggo gewoon mensen uit bij Ajax en wordt ING sponsor van de Eredivisie dames, wordt CM.com sponsor van het circuit van Zandvoort en stapt Toto in Feyenoord. 'Dus er wordt ontzettend veel gesponsord. Heel veel partijen weten dat relatiemarketing gewoon heel goed werkt.'
Luister terug | Sport & Geld | Oud geld versus nouveau riche
Niet te meten
Beerthuizen deelt zeker niet Jan Driessens opvatting dat de effecten van sportsponsoring niet te meten zouden zijn. 'Dat kan wel degelijk; als je je richt op de fans kun je de effecten die je bewerkstelligt heel goed vergelijken met wat er gebeurt met je merk bij de mensen die niét van die club of van die sport houden. De reden om een product of een dienst kopen kan te maken hebben met de prijs, of met een impuls.'

Sport en Geld
Alles over de economie van, en in de sportwereld. Door Marcel Beerthuizen, van bureau bigplans.