'Sponsoring kan enorme emotie oproepen'

Sport en Geld30 sep 20206 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Vitesse

De sponsoren van sportclubs staan volgens Beerthuizen steeds meer in de spotlight. Een voorbeeld hiervan is de sponsor van Vitesse. 'De financiële malaise drijft de club in de armen van een dubieuze hoofdsponsor. Follow the Money heeft daar een mooi stuk over geschreven.' Het gaat om het bedrijf Waterontharder.com. Volgens Beerthuizen krijgt het bedrijf sinds het zich aan de club verbonden heeft veel meer aandacht.

Image

Luister ook | Seksshop EasyToys toch op shirt FC Emmen

Enorme kracht

'Bij sponsoring vallen bedrijven opeens erg op. Ik zie het dan ook als de enorme kracht van sponsoring. Een ander voorbeeld is EasyToys bij FC Emmen.'

Maar het hoeven niet alleen maar voetbalclubs te zijn. Beerthuizen noemt de samenwerking tussen McDonald's en het CPNB. 'Bij een happy meal boekjes uitdelen. Maar bij McDonald's en het IOC gebeurde hetzelfde. Blijkbaar roept dat enorme emotie op.' Dat kan als een nadeel uitpakken. 'Je hebt daarom verplichtingen als partij die geld zoekt. Met wie ga je wel en niet in zee? Even googelen kan echt niet.'