Dynamiek in de wereld van de sportschoen
De wereld van de sportschoenen is een dynamische, en ondanks de coronacrisis vallen de resultaten alleszins mee. Marcel Beerthuizen van sponsoring adviesbureau Bigplans bespreekt de ontwikkelingen op het terrein van sport en economie, en in het bijzonder op dat van de sportschoenen.
De beursnoteringen zijn goed, de onlineverkopen zijn toegenomen, procentueel gaat het iets minder goed in vergelijking met vorig jaar. De wereld van de sportschoenen tijdens corona in een notendop. What's hot? 'Adidas wil van Reebok af. Reebok werd in 2006 voor 3,8 miljard gekocht, en staat nu te koop voor 2,4 miljard euro. Het gaat niet goed met Reebok, en dat drukt op de resultaten van Adidas.'
Sterke stijger: Puma. 'Gaat dwars tegen de markt in in de VS en in Europa. Investeren in allerlei sporten en sporters: in de VS in basketball, in Europa in voetbal. Ook zien we in de VS veel Chinese merken flink investeren.'
En waar investeert Puma dan in? Zowel in bonden en teams als in evenementen. En vooral in individuele spelers. 'Die worden steeds belangrijker omdat veel van die sporters een eigen portal en social media account hebben met volgers. Zo kun je direct die consumenten bereiken. Iedereen is altijd op zoek naar nieuwe Ronaldo of Messi.'
En waar sommige sporters zoals Ronaldo contracten voor het leven krijgen, daar pakken weer anderen het anders aan. Zoals Roger Federer. Die zat jarenlang bij Nike en is nu onderdeel van het Zwitserse schoenenmerk On. Hij heeft aandelen en denkt mee over de strategie.
Over Sport & Geld
Alles over de economie van, en in de sportwereld. Door Marcel Beerthuizen, van bureau bigplans. Luister live woensdagmiddag om 13:22 in Zakendoen, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/sport-en-geld, Apple Podcast of Spotify.

Sport en Geld
Alles over de economie van, en in de sportwereld. Door Marcel Beerthuizen, van bureau bigplans.