Voetbal sponsoren tijdens de coronacrisis
De KNVB en de Eredivisie hebben een onderzoek laten verrichten naar het sentiment onder de sponsors van clubs in het betaalde voetbal. Het overgrote deel van de sponsors is tevreden over de gang van zaken, ondanks de coronacrisis. 'Ze geven dat sponsorship zelfs een rapportcijfer acht en men waardeert het ook dat heel veel clubs extra inspanningen hebben geleverd om toch te presteren en iets terug te kunnen geven', zegt Marcel Beerthuizen van sponsoring adviesbureau bigplans.
Tevreden sponsors
De voetbalsponsors zijn dus erg tevreden. 77 procent zegt zeer tevreden te zijn, ook over het contact met de account manager. 'Die speelt een hele belangrijke rol. Er is maar 4 procent dat zegt hun contracten niet te willen verlengen. Dan is er nog zo'n 38 procent van de sponsors die zeggen te willen af te wachten wat er de komende tijd gaat gebeuren. Kunnen we nu straks wel of niet naar het stadion? Maar het overall sentiment is dus heel positief.'
Deloitte League
Deze week verschenen ook de jaarlijkse onderzoeken van Deloitte en KPMG over de stand van zaken in het Europese voetbal. 'Het is veel minder geworden. Er is een terugval van 12 procent. Van de dertig clubs in de top 30 zijn de inkomsten opgeteld 8,2 miljard euro, dat was vorig jaar 9,3 miljard euro. Dat wordt vooral veroorzaakt door de daling van de media-inkomsten doordat het voetbal een tijdje stil kwam te liggen. Natuurlijk de kaartjes van het publiek, dat scheelt enorm veel, bij elkaar opgeteld wel meer dan 250 miljoen. Opvallend was wel dat de commerciële inkomsten wel stegen met 3 procent, voor een deel omdat er al afspraken waren gemaakt met sponsors nog voor corona toesloeg.' En dan zijn er nog clubs die too big to fail zijn zoals F.C. Barcelona.
Over Sport & Geld
Alles over de economie van, en in de sportwereld. Door Marcel Beerthuizen, van bureau bigplans. Luister live woensdagmiddag om 13:22 in Zakendoen, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/sport-en-geld, Apple Podcast of Spotify.

Sport en Geld
Alles over de economie van, en in de sportwereld. Door Marcel Beerthuizen, van bureau bigplans.