Voorbij de Anderhalve Meter | IKEA breekt online records
Speel de aflevering afOf luister via BNR app Spotify Apple Podcasts
Over de aflevering
In de zes weken dat de IKEA-winkels dicht waren, heeft het meer dan de helft van zijn omzet kunnen behouden met online verkoop. Die groeide met 400 procent ten opzichte van de pre-coronatijd. Dat zegt Paul de Jong, Country Manager IKEA Nederland, tegen BNR Nieuwsradio.
Door de coronacrisis was IKEA gesloten tussen 17 maart en 28 april. De komende maanden richt IKEA zich op de thuiszomer. Mensen blijven thuis en dus past IKEA zijn marketing hierop aan, met onder meer een breed assortiment aan aantrekkelijke producten voor een zomervakantie thuis. De duurzaamheidsplannen die IKEA voorstaat worden niet gewijzigd door de coronacrisis, zegt De Jong. Komend jaar verlaagt IKEA de prijzen van vierduizend, vooral duurzame, producten.
Beluister ook | Helder! Waarom zijn beleggers nu goudzoekers?
De afgelopen maanden bleek hoe snel retailers zich wisten aan te passen aan een veranderende omgeving, zegt Frank Quix, retailexpert van Retail adviesbureau Q&A. De afgelopen jaren veranderden de businessmodellen van veel retailers heel nadrukkelijk van een winkel als transactieplek naar een winkel als attractieplek. Maar de komende periode verwacht hij weer een meer functionele, transactionele manier van werken.
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
In de wekelijkse podcast Voorbij de Anderhalve Meter gaat Maarten Bouwhuis op zoek naar hoe we leven en werken in het nieuwe normaal. In de eerste aflevering onderzoek hij de ontwikkelingen in de retailsector met Paul de Jong, Country Manager IKEA Nederland, en Frank Quix, retailexpert van retailadviesbureau Q&A.
De Podcastserie Voorbij de Anderhalve Meter verschijnt elke dinsdag en is het vervolg op de dagelijkse Coronacast van BNR Nieuwsradio.