Voorbij de Anderhalve Meter | Moeten de ov-concessies worden opengebroken?
Speel de aflevering afOf luister via BNR app Spotify Apple Podcasts
Over de aflevering
Moeten de lopende aanbestedingen, de zogenoemde concessies in het openbaar vervoer, worden opengebroken? In alle modellen worden de investeringen in duurzaamheid gedekt door groeiende reizigersaantallen. Door de coronacrisis blijven de reizigers weg. Wat betekent dit voor ov-investeringen op de lange termijn?
Namens de ov-bedrijven werkt Pedro Peters van OV-NL samen met staatssecretaris Stientje van Veldhoven scenario’s uit over de groei of krimp van het ov. In de podcast Voorbij de Anderhalve Meter legt Peters uit hoe het openbaar vervoer maximaal wordt opgestart vanaf 1 juni en wat zijn verwachtingen zijn voor de langere termijn. Tot 2021 ziet hij maximaal 70 procent van de reizigers terugkeren in het ov.
Beluister ook | Voorbij de Anderhalve Meter | Een stuwmeer aan onbekende patiënten
Ook Rients Dijkstra komt aan het woord. Hij is hoogleraar Urban Design aan de TU Delft. Kan een stad de toestroom van fietsers aan? En hoe moet de Rijksoverheid regie nemen in de toekomst van het openbaar vervoer?
Beluister ook | Financiële schade ov loopt op tot 4 miljard euro