BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Werkprofessor

Een matig MT, een rem op de groei

  • BNR Webredactie
maandag 3 februari 2020, 7:00

Wat weten we eigenlijk allang, als ondernemers, maar vinden we tóch moeilijk om in de praktijk te brengen? Vandaag te gast bij De Werkprofessor: hoogleraar ondernemerschap Justin Jansen en Siete Hamminga, CEO en founder van Robin Radar Systems.

Een matig MT, een rem op de groei

Het is een tip die de meeste ondernemers waarschijnlijk ontelbare keren hebben gehoord: stel de klant centraal. Toch, zegt Justin Jansen, zijn er maar weinig bedrijven die echt op de stoel van de klant gaan zitten en zich verdiepen in hun drijfveren. En dat is wél een voorwaarde om als ondernemer écht toegevoegde waarde te leveren.

Siete Hamminga onderschrijft dat, al blijft het volgens hem schipperen. ‘Toen wij net begonnen, was ons bedrijf zo op de klant gefocust dat mensen zeiden: jullie zijn niet klantgericht, maar klantgezwicht. Elk verzoek dat we kregen vonden we interessant, vaak gingen we meteen zonder offerte aan de slag.’

Luister ook | Ask me Anything | Innoveren

Dat kan natuurlijk niet zo doorgaan. Er moet ook een balans zijn: je eigen koers varen én de klant centraal stellen (luister daarvoor ook naar de werkprofessor-aflevering met Fons Trompenaars, die vertelt hoe je dat doet).

De paradox van vandaag en morgen

Volgens Jansen zijn de best functionerende bedrijven ‘tweebenig’. ‘Enerzijds moeten klanten nú tevreden worden gehouden, anderzijds moet er voortdurend in de toekomst worden geïnvesteerd.’ Het management van veel Nederlandse mkb-bedrijven blinkt uit in operationele zaken - het managen van vandaag - maar de toekomst vormgeven vergt hele andere competenties: waar liggen de kansen, hoe kan er geïnnoveerd worden? Zijn advies is dan ook: durf te investeren in je management.

Luister ook | Waarom we het zo lekker vinden om zwart-wit te denken

Hamminga investeerde bijvoorbeeld in een COO die zich bezighoudt met het operationele gedeelte, zodat hij zichzelf meer kan richten op het innoveren. 'Ik probeer mensen om me heen te verzamelen die slimmer zijn dan ik.'

Kernwaarden

Ook purpose en kernwaarden zijn volgens Hamminga essentieel voor een groeiend bedrijf. Hij geeft daarom elke nieuwe werknemer een leeg boekje, waarin die kan noteren wat hem of haar opvalt in het bedrijf. Na twee maanden bespreekt hij de waarnemingen tijdens een lunch. De uitkomsten blijken zeer relevant voor het formuleren van de kernwaarden. ‘Zo kun je elkaar aanspreken op zaken. Als iedereen weet waar het bedrijf voor staat, maakt dat het voor een CEO ook makkelijker delegeren, en voor mensen om beslissingen te nemen.’

Identiteit

Voor snelgroeiende bedrijven is het volgens Jansen belangrijk om zich te bekommeren om hun identiteit. Daarmee creëer je een hoger plan, wat heel welkom is als je per maand tientallen nieuwe werknemers aanneemt. ‘Wie zijn we, waar staan we voor, wat zijn onze kernwaarden? Werknemers moeten zien hoe hun werk bijdraagt aan de gehele organisatie.’

Werkprofessor
Werkprofessor

Werkprofessor

In deze podcast met Wendy van Ierschot krijg je recente wetenschappelijke inzichten over menselijk gedrag geserveerd. Direct toepasbaar op je werk of in je bedrijf!

BNR app iTunes Spotify RSS
ManagementOndernemenWendy van IerschotWerkprofessorWetenschap
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Klein beetje omzet. Moet de coronasteun nu weer worden terugbetaald?

BNR Doorpakkers #34 Het parkeren van de toekomst

BNR Doorpakkers #33 Brabantse concurrentie voor het Mediapark

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Europa? Wat is dat ook alweer?

Nederland Innovatieland? #hoedan

Opinie | Economische activiteit in de VS neemt mondjesmaat toe

BREEKT VERKIEZINGEN | JA21

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play