BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Werkprofessor

Werkprofessor

Zó beïnvloed je gedrag

6 april 2020 37 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

Voor ondernemers is het een belangrijke vraag: hoe kun je gedrag beïnvloeden? Vandaag te gast bij Werkprofessor: Eva van den Broek, gedragseconoom en oprichter van de Stichting Behavioural Insights, en André Haardt, oprichter van online leerplatform Squla.

Stel: je hebt een Mars en een sinaasappel. Hoe zorg je ervoor dat mensen dan voor die sinaasappel kiezen? ‘Door er een mandarijn aan toe te voegen', zegt Eva van den Broek. ‘Mensen gaan de mandarijn dan met de sinaasappel vergelijken en kiezen dan voor het grootste.’

Luister ook | The Green Quest | Ekomenu probeert je eetgedrag te beïnvloeden

Dit is een voorbeeld van nudging: het beïnvloeden van onbewust gedrag, door mensen ‘een duwtje in de rug’ te geven. Van den Broek: ‘Als we denken aan het beïnvloeden van gedrag, denken we vaak aan het veranderen aan iets in de mens zélf, maar de goedkoopste en meest effectieve manier voor gedragsverandering zit ‘m vaak in het aanpassen van de omgeving. Bijvoorbeeld door een minder aantrekkelijke optie aan de keuzes toe te voegen.’

Korte versus lange termijn

André van Haardt paste dit ook toe bij Squla. ‘Wij boden verschillende soorten abonnementen aan en wilden natuurlijk het liefst dat mensen een zo lang mogelijke verbintenis met ons aangingen. Niet alleen vanwege de inkomsten, maar ook omdat dat de beste leerresultaten opleverde. Door de voorwaarden van het halfjaarabonnement minder aantrekkelijk te maken, koos driekwart van de abonnees voor het jaarabonnement.’

| Podcast

Werkprofessor

Luister ook | Hoe hou je de concentratie langer vast?

Veel marketing is volgens Van den Broek gericht op de korte termijn; op directe behoeftebevrediging. Zij denkt dat er op het gebied van gedragsverandering juist op de lange termijn nog veel te winnen valt. ‘In de toekomst gaan we meer commitment devices zien; dat een app je een signaaltje geeft als je boven je CO2-uitstoot van die maand komt, bijvoorbeeld.’

Ethisch verantwoord

Met grote bedrijven die alsmaar meer data over ons verzamelen om ons gedrag te kunnen beïnvloeden rijst de vraag: hoe ethisch is gedragsbeïnvloeding precies? Volgens Van den Broek hangt dat af van hoe je het inzet. ‘Ik heb daar bij Squla nooit aan getwijfeld: wij hadden een transparant model, primair gericht op de verbetering die een kind doormaakt. Er waren geen andere partijen die meeverdienden aan onze klanten.’

Werkprofessor wordt gemaakt door BNR en Wendy van Ierschot, oprichter van VIE people en VIE tech capital. Het is dé podcast over recent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van menselijk gedrag, met inzichten die je als ondernemer direct kunt gebruiken.


OndernemenWendy van IerschotWerkprofessorWetenschap
Deel de aflevering:

Aanbevolen podcasts

Nederlandse fijnstofmeter gemonteerd op NASA's klimaatsatelliet

Waarom stuifmeel niet van bijenpootjes afvalt

We worden langzaam één met de mijten op ons gezicht

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

We zijn en blijven autoverslaafd

Dealen met Poetin

Ontketent ABN Amro een fusiegolf in de bankenwereld?

SE02E22 | Niels Meijer & Ralph van Baasbank

Joris Luyendijk, Adelheid Roosen & Michiel Vos

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden