Hoe bind je je klanten, tijdens deze crisis?
Zijn boek 'Wacht niet op de wind, ga roeien!' is hard op weg om een bestseller te worden. En niet zo gek, want in dit boek leer je alles over het sterker binden van klanten aan jouw bedrijf. Geen overbodige luxe, tijdens de crisis. Het boek is geschreven door Jos Burgers, een van de meest gevraagde managementsprekers van Nederland. En na het luisteren van deze aflevering van Werkprofessor, snap je waarom.
De prijs is gewoon de prijs
De prijs van een product of dienst is altijd moeilijk vast te stellen. Maar zeker bij diensten wordt er veel over gediscussieerd. Het eerste waar Jos Burgers voor pleit is om te stoppen met het verlagen van je prijs als de klant daar om vraagt:
“Daarmee geef je eigenlijk toe dat je de klant eerst wilde belazeren met je prijs', zegt Burgers.
Hoe bind je je klanten, tijdens deze crisis?De tip is duidelijk: als je je prijzen wilt verhogen, of wilt vaststellen, leg dan nooit je redenen uit. Daarmee voorkom je dat je over je prijzen in discussie moet. 'In crisistijd mag je natuurlijk van zo’n regel afwijken, maar verander dan wel de hele deal. Leg de klant dan bijvoorbeeld voor een extra jaar vast.'
Welke klant ben je liever kwijt dan rijk?
Burgers heeft zelfs ook een tip om nog stérker uit de crisis te komen. Namelijk door je als ondernemer af te vragen: 'wie is nu mijn ideale klant?' Kijk vervolgens naar je huidige klantenbestand en onderzoek wie van je huidige klanten je het liefste over drie jaar niet meer zou willen hebben. Dat klinkt gek, maar hiermee verscherp je de focus van je doelstellingen. Kortom: verspil geen tijd aan klanten die eigenlijk niet je kernklant zijn.
Luister ook | De Klantenpodcast: In crisistijd kun je beter zinloze dingen doen, dan helemaal niets
Van klant naar fan
Volgens Burgers heb je in bedrijven twee dingen waar je aan kunt sleutelen: geld en tijd. Elk bedrijf zou volgens hem helder moeten hebben hoe ze tijd kunnen inzetten voor alledaagse acties richting de klant. Het kan een bijzonder groot effect hebben als een directeur van een bedrijf de moeite neemt om elke week een klant te bellen.
Ook de financiële component is slim in te zetten: geef bijvoorbeeld een trouwe klant eens een cadeautje, als die jou een nieuwe klant heeft aangeleverd. Kleine acties kunnen een groot effect hebben, en er volgens Burgers niet alleen voor zorgen zorgen dat jouw klant zich aan je bedrijf bindt, maar zelfs verandert in een fan.
Links
Het boek van Jos Burgers: Wacht niet op de wind, ga roeien!
De Werkprofessor: over Binge Marketing met Carlijn Postma
De Werkprofessor over Street smart sales met Ronald Bogaerds
Contact
Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via wendy@viepeople.com

Werkprofessor
In deze podcast met Wendy van Ierschot krijg je recente wetenschappelijke inzichten over menselijk gedrag geserveerd. Direct toepasbaar op je werk of in je bedrijf!