BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Werkprofessor

Werkprofessor

Producent versus consument, de strijd van de voedingsclaim

14 maart 2022 27 min Delen
Speel de aflevering af

Of luister via BNR app Spotify Apple Podcasts


Over de aflevering

Voedingsclaims als ‘light’, ‘laag in vet’, ‘extra eiwit’ zijn meer norm dan uitzondering geworden op de producten die je in de supermarkt tegenkomt. Het is zeker een marketingtruc of is het een manier om mensen bewust te maken van gezonde voeding? 

Kelly Geyskens is hoofddocent bij de afdeling Marketing en Supply Chain Management op de Universiteit van Maastricht, School of Business and Economics. Ze is afgestudeerd aan de Universiteit van Leuven en is in het bezit van een PhD in Consumer Behaviour.

Misleidend
Als onderzoeker is Kelly vooral geïnteresseerd in het perspectief van de consument. Hoe kunnen zij de klant beschermen tegen de marketinguitingen rondom onder andere de ‘light claims’. 

“Op een pak voeding staat bijvoorbeeld 33% minder vet. Maar als je gaat kijken naar de calorieën blijkt het dat er maar 11% minder calorieën in zitten. De vetten worden gecompenseerd door andere voedingsstoffen, die ook niet goed zijn voor de gezondheid.  Die 33% is waar men zich aan vasthoudt”.  Kelly ziet dat de consument vervolgens gaat overcompenseren, waardoor ze meer dan de verminderden calorieen binnen krijgen. Eigenlijk kan men dan het beste de normale ‘versie’ van het product kopen. 

Decoy effect
Al jarenlang bestaat het Decoy effect, ook wel het afleidingseffect. Dit is een fenomeen waarbij je twee opties hebt en er een derde opties wordt toegevoegd. Deze optie wordt toegevoegd om mensen te sturen in een bepaalde richting. Voorbeeld: je hebt de keuze tussen een kleine popcorn van €3,00 en een grote popcorn van €7,00. Er wordt een derde optie van een medium popcorn van €6,00 toegevoegd. De medium popcorn is dus de afleider om mensen te sturen richting de grote popcorn. Dit lijkt een goede deal.

Kelly heeft onderzocht of dit effect ook werkt om mensen een gezondere keuze te laten maken. Tijdens het onderzoek maakte zij gebruik van druiven en chocoladekoekjes. De keuze die werd gemaakt was 50/50. Toen zij een derde optie toevoegde, een minder aantrekkelijk product qua prijs, kwaliteit en smaak, namelijk een wortel, bleek dat 73% koos voor de druiven.

Benieuwd wat Kelly nog meer te vertellen heeft over haar onderzoek? Luister dan naar de nieuwste episode van de Werkprofessor. 

Links

Meer over Kelly. 

Meer over de Werkprofessor

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via wendy@viepeople.com 

Benieuwd naar de volgende gast in de Werkprofessor of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg de Werkprofessor op https://www.linkedin.com/company/viepeople/.


Deel de aflevering:

Aanbevolen podcasts

De drie kwaliteiten van een goede leider

Wat we kunnen leren van de maffia

Hoe belangrijk is de focus in je bedrijfscultuur

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Er is geen uitweg meer in de kwestie Sanderink

Lobbypanel over arbeidsmigratie

Oekraïne-update woensdag, dag 84

Opinie | Een machtsspel binnen de ECB

Nieuwe businessmodellen in de Metaverse

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden