Das toch opmerkelijk!

Wetenschap Vandaag20 mrt 20184 minuten
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

(Phil Nijhuis)

Dat beeld bestond al, maar verder dan een theoretisch idee kwam het tot nu toe niet. Maar neuromarketingexpert Martin de Munnik van Neurensics wilde daar meer helderheid over en besloot het efffect van de kleu van de das te onderzoeken. 'Alles wat je meet in het brein is relatief, dus we hebben drie verschillende politici genomen - Rutte, Klaver en Buma - en die hebben we drie verschillende kleuren dassen gegeven én dasloos - dat is met Photoshop heel goed te doen.'

En wat blijkt? Rood wil nog wel eens helpen voor meer stemmen én extra punten. De kleur wekt meer verwachting en meer begeerte op en we kennen politici met een rode das meer waarde toe, concludeerde De Munnik op basis van MRI-scans van zijn proefpersonen. 'Zuurstofrijk bloed reageert magnetisch anders dan zuurstofarm bloed en wat wij bekijken is de doorbloeding van het brein - van bepaalde plekjes en van hele neurale netwerken, zoals vertrouwen, begeerte verwachting én negatieve emoties.'