Wielrenners profiteren meer van motorrijders dan gedacht
Een pittig onderzoek was het. En toen de resultaten er eenmaal waren, konden de onderzoekers de uitkomst bijna niet geloven. Met behulp van windtunnels, schaalmodellen en supercomputer Cartesius berekenden wetenschappers hoe groot het effect was op de luchtweerstand als een wielrenner achter een motorrijder fietst. Dat blijkt nog behoorlijk wat groter te zijn dan gedacht. Als een rijder met 54 kilometer per uur 20 meter achter een motor rijdt, dan neemt de luchtweerstand af met 15 procent. Dat betekent dat diegene over een afstand van 1 kilometer, 3,4 seconden tijdwinst heeft. Hoe dichter op de motor, hoe groter het voordeel (2,5 meter erachter neemt de luchtweerstand af met 50 procent). Het probleem was al veel eerder gesignaleerd, maar nu zijn daar ook de cijfers. Tijd voor nieuwe gedragscodes?
In deze audio hoor je Bert Blocken van de TU Eindhoven. Lees hier meer over het onderzoek.

Wetenschap Vandaag
Over diepzeediertjes die broeikasgassen eten, immuuncellen die zichzelf opofferen en de zoektocht naar planeten. Over de nieuwste medicijnen, zonnecellen en sensoren. Kortom: hoe werkt de wereld om ons heen en hoe kunnen we hem nog beter maken?