Hub Europa
Voor een scale-up van je bedrijf ga je naar de VS , China of India. Logisch, want daar liggen de kansen voor veel ondernemers. Maar soms kijken we veel te ver over de grens en liggen de kansen ook dichterbij voor het oprapen.

Zakendoen in Europa gaat de komende tijd op zoek naar de 'secret places' voor ondernemers in Europa. Samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland brengen we al deze hotspots letterlijk in kaart. Vandaag: Wallonië. Frans Nederstigt van RVO struint in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken het buitenland af voor ondernemers. Online ondernemers in dit geval, want Wallonië is een Walhalla voor webwinkels.
Overzichtelijke markt
Wat Wallonië voor webwinkels interessant maakt, is de nét iets afwijkende markt. Die is niet al te groot en daardoor behoorlijk overzichtelijk. Een van de voordelen die Nederlandse webwinkels hebben boven Belgische concurrenten is bovendien dat een bedrijf als Coolblue goede sier kan maken met flexibele levertijden, door Belgische restricties op nachtwerk in een aantal sectoren. 'Een bedrijf als Coolblue kan daardoor garanties bieden voor de levering van bepaalde producten. In België ligt dat soms wat ingewikkelder.'
Springplank
Bovendien is Wallonië een uitstekende springplank naar Frankrijk, zegt Nederstigt, zeker als je voor het gemak Brussel meeneemt. 'Voor je bedrijf is belangrijk dat je een Franstalige website maakt en ook een Franstalige backoffice hebt. Juist omdat het nog een wat kleinere markt is, kun je even voelen hoe het water is en of je producten ook in die markt een beetje aankomen. Als dat bevalt, kun je kijken of je beter kunt uitbreiden naar Frankrijk.'

Ondernemersdesk | Europa
Grenzeloos Zakendoen binnen de Europese Unie